Lectuur op zaterdag: enkele vrienden, de FBI, bekende NY-appartementen en Robert wie?

De weekendbijlage bij deze blog:

 

Een gedachte over “Lectuur op zaterdag: enkele vrienden, de FBI, bekende NY-appartementen en Robert wie?

  1. Bij Didau miste ik een verwijzing naar Benjamin Blooms “2 sigma problem”.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bloom%27s_2_Sigma_Problem
    Daarbij verwees Bloom (meer dan 30 jaar geleden) naar het verschil (gerapporteerd in twee verschillende doctoraatsverhandelingen) in de verdeling van de vaardigheidsscores tussen leerlingen in een klas enerzijds en leerlingen die individueel begeleid warden anderzijds. Bij de individueel begeleiden lag het gemiddelde twee standaarddeviaties (!) hoger en bovendien was de variantie kleiner (de curve werd ‘steeper’ zoals Didau het uitdrukt).
    Zie figuur 1 in het artikel van Bloom: http://web.mit.edu/bosworth/MacData/afs.course/5/5.95/readings/bloom-two-sigma.pdf

    Blooms conclusie: “The tutoring process demonstrates that most of the students do have the potential to reach this high level of learning. I believe an important task of research and instruction is to seek ways of accomplishing this under more practical and realistic conditions than the one-to-one tutoring, which is too costly for most societies to bear on a large scale”
    (hij geeft alvast een paar mogelijkheden, in Hattie-stijl)

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.