Toch positief effect van kleinere klassen? Nieuw onderzoek zegt ja

Er is al behoorlijk wat onderzoek gedaan naar de grootte van de klassen, waarbij door de band wordt vastgesteld dat kleinere klassen niet tot meer leren leiden, iets wat tegen de intuïtie van velen lijkt in te gaan. Nieuw onderzoek uit Zweden ziet wel degelijk een positief effect. Er werd gekeken naar 31000 leerlingen in groepen die geboren werden in 1967, 1972, 1977 en 1982, waarbij niet enkel naar hun resultaten werden gekeken, maar ook hoe ze zichzelf inschatten en hoe hun loon evolueerde in een latere loopbaan. Wat blijkt:

“The report shows that students from small classes in grade 4 to 6 consistently have better results than students from large classes. Those in small classes had better cognitive and non-cognitive skills, had better scores on standardized national tests in grades 6 and 9, perceived themselves as having more self-confidence and greater endurance. The differences in school outcomes persisted throughout the rest of their compulsory schooling. The probability of going on to higher education was also greater for students in small classes. Those who were in small classes also earned more money as adults. A reduction in class size of five students entailed more than 3 percent higher wages.” (bron Science Daily)

Een van de onderzoekers, econoom Björn Öckert, stelt “These higher wages in adulthood indicate that students from small classes are more productive. The effects on earning power are sufficiently large for the surplus to outweigh the direct costs of having smaller classes. This means that society recoups the costs of small classes. School resources play a role not only for student achievement, which previous research has shown, but also for how things turn out later in life.”

Ik heb het rapport nog niet kunnen bemachtigen, als iemand het heeft, graag!

*update* dankzij Geert Speltincx het rapport kunnen bemachtigen, je kan het hier downloaden.

Het debat is nog nooit echt weggeweest, maar ik ben zeker dat deze resultaten de discussie verder kunnen aanwakkeren.

8 gedachten over “Toch positief effect van kleinere klassen? Nieuw onderzoek zegt ja

  1. Pingback: Heeft de grootte van de klasgroep weinig effect? « X, Y of Einstein? – De Jeugd Is Tegenwoordig

  2. Pingback: Nieuw rapport: grotere klassen negatief voor lagere jaren « X, Y of Einstein? – De Jeugd Is Tegenwoordig

  3. In reactie op “liever een goede docent voor een grote klas dan een matige voor een kleine”: hoogstwaarschijnlijk zal kleinere klassen ook betekenen betere leraren. Het leraarsberoep zal hoogstwaatschijnlijk populairder worden onder hogeropgeleiden wanneer de klassen kleiner zijn. Dat betekent dat scholen uit meer sollicitanten de beste kunnen kiezen, in plaats van genoegen te moeten nemen met een twijfelachtige kandidaat omdat er geen andere zijn (zoals nu vaak gebeurt bij tekortvakken). Niet meer 30% onbevoegde leraren voor de klas in ht VO, zoals nu vanwege het lerarentekort.
    Kortom: de keus gaat tussen een goede docent voor een kleine klas of een matige docent voor een stampvolle klas. Doe mij voor mijn kinderen dan maar het eerste!

    • Ja, de cruciale vraag is echter waar ga je die leerkrachten en het budget halen.
      De belangrijkste stap is: zorgen dat we (nog) meer goede leerkrachten hebben en hen blijvend ondersteunen.

  4. Pingback: Waarom ik nu al respect heb voor iemand die minister van onderwijs wil worden (commentaar) | X, Y of Einstein?

  5. Pingback: De Monitor over kleuteronderwijs, ontrafelen van een complexe discussie #demonitor | X, Y of Einstein?

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.