Nog maar eens: je smartphone hindert je leren

De meeste studenten hebben ondertussen zowat gedaan met studeren, op enkele na. Morgen krijgen mijn eigen studenten te horen of ze in augustus nog even mogen terugkomen of niet. Voor deze groep is deze studie nu al relevant, maar bij uitbreiding voor iedereen: zelfs gewoon de aanwezigheid van je smartphone bij het studeren, doet je leren geen goed.

Het onderzoek bij 800 smartphonegebruikers toont namelijk aan dat mensen die een studieopdracht moeten uitvoeren met hun telefoon in de buurt significant slechter presteren dan de groep waarbij de telefoon in de andere kamer lag.

De onderzoeksresultaten van de experimenten in het onderzoek suggereren dat de smartphone de beschikbare cognitieve capaciteit beperkt, zelfs als de deelnemers aan het experiment zich volledig – trachten te – focussen op de taak waar ze mee bezig zijn.

Onderzoeker Ward stelt dat je misschien wel dan bewust niet met het toestel bezig bent, maar het feit dat je dit bewust moet doen, neemt ook weer van je mentale bandbreedte of aandacht weg.

Wat mij het meest opvalt in de onderzoeksresultaten is dat de telefoon niet eens moest aanstaan om een negatief effect te hebben. Zelfs als de telefoon met het scherm op tafel lag, bleef het negatieve effect. Het zijn dus niet enkel de bliepjes en berichtjes, maar gewoon de telefoon al maar zien die afleidt.

 

Abstract van het onderzoek:

Our smartphones enable—and encourage—constant connection to information, entertainment, and each other. They put the world at our fingertips, and rarely leave our sides. Although these devices have immense potential to improve welfare, their persistent presence may come at a cognitive cost. In this research, we test the “brain drain” hypothesis that the mere presence of one’s own smartphone may occupy limited-capacity cognitive resources, thereby leaving fewer resources available for other tasks and undercutting cognitive performance. Results from two experiments indicate that even when people are successful at maintaining sustained attention—as when avoiding the temptation to check their phones—the mere presence of these devices reduces available cognitive capacity. Moreover, these cognitive costs are highest for those highest in smartphone dependence. We conclude by discussing the practical implications of this smartphone-induced brain drain for consumer decision-making and consumer welfare.

Een gedachte over “Nog maar eens: je smartphone hindert je leren

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.