Groot nieuws over onze mytheboeken: American Educator, Zweden en …

De voorbije week kon ik het niet laten om af en toe een kleine hint te geven op twitter, maar vandaag mogen Paul, Casper en ik het gewoon vertellen. We hebben groot nieuws over ons boek “Urban myths about learning and education“, de herwerkte vertaling van “Jongens zijn slimmer dan meisjes“.

Vandaag verschijnt een artikel van ons hand in American Educator op basis van een van de hoofdstukken van het boek. Dit tijdschrift kan je vergelijken met het Vlaamse Klasse. Het is bedoeld voor de Amerikaanse leerkrachten en en heeft een oplage van meer dan 900.000 exemplaren. De hashtag miljoen die ik af en toe gebruikte, heeft dus hier mee te maken en slaat op het aantal mensen die het artikel uiteindelijk wellicht zullen lezen.

Behalve een zekere Paul Kirschner die samen met Sweller & Clark al eerder in American Educator publiceerde, is dit het eerste artikel ooit dat volledig uit ons taalgebied komt. Eerlijk? Het voelt een beetje onwezenlijk. Als ik kijk naar hoeveel exemplaren van het originele boek verkocht zijn, dan gaat het om “Vorst Nationaal” (voor de Nederlandse vrienden, een halve Ziggo Dome). Als ik alle verkochte boeken samen neem waar ik ooit aan meewerkte, dan gaat het over iets meer dan een overvol Antwerps Sportpaleis (een volledige Ziggo Dome). Mee mogen schrijven aan iets dat door zoveel mensen zal gelezen worden, dat is gewoon niet te vatten. Ook als ik kijk wie er allemaal eerder in American Educator schreef, dan ben ik meer dan vereerd tussen namen zoals Pasi Sahlberg, Diane Ravitch, E.D. Hirsch, James Heckman of Daniel Willingham te staan.

Maar er is meer nieuws. In het najaar komt er ook een Zweedse vertaling van het boek uit bij uitgeverij Studentlitteratur. De vraag voor een vertaling kwam er na een lezing vorig jaar in Londen op ResearchED. En ten slotte wordt er momenteel ook door enkele Chinese onderzoekers gewerkt aan een mogelijke Chinese vertaling die in het volgende voorjaar zou moeten verschijnen, nadat eerder werk van Paul ook al in het Chinees werd vertaald.

Ondertussen proberen Paul, Casper en ik tussen al onze taken door te werken aan de opvolger én blijven we de verschillende al beschreven mythes verder opvolgen.

Het Amerikaanse artikel zal in de loop van deze dag online verschijnen. Zodra dit het geval is, vind je het via deze link.

Over Paul:

Paul A. Kirschner is a professor of educational psychology and Distinguished University Professor at the Welten Institute at the Open University of the Netherlands; he is also a visiting professor of education at the University of Oulu, Finland.

Over Casper:

Casper D. Hulshof is a researcher at the University of Utrecht, the Netherlands.

5 gedachten over “Groot nieuws over onze mytheboeken: American Educator, Zweden en …

  1. Pingback: Lectuur op zaterdag: Hoe maak je een TED-talk, Minecraft en herinneringen | X, Y of Einstein?

  2. Pingback: Urban Myths about Learning and Education « Studiesucces

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.