3 voorstellen over werkdruk in onderwijs van David Didau

Planlast en werkdruk zijn thema’s die niet enkel in het Vlaamse onderwijs een thema zijn, maar een nieuwe bevraging bij 44000 leerkrachten in de UK toont dat de situatie niet onvergelijkbaar is.

David Didau (@learningspyder) geeft 3 concrete voorstellen om als beleid met werkdruk om te gaan:

  1. Never ever introduce a policy predicated on the idea that teachers can, or should, do more than they are already doing. Teachers are at capacity. No one is holding a bit back to cope with the next cockamamie initiative. Any policy which ignores this advice will either fail or prevent teachers from spending time of some other, presumably worthwhile, activity. It might really help if someone in the DfE got an economist to explain opportunity cost to them.
  2. If you add something to teachers’ workload, take something else away. And do it explicitly so that no one is confused about what they should or shouldn’t be doing. If it’s deemed absolutely essential for children to learn about British values, what are they going to stop have curriculum time spent on? If teachers absolutely must be held account for meeting targets based on spurious data or triple mark their books, what will they be required to stop doing?
  3. Hold school leaders to account for teachers’ well-being. It is morally reprehensible that teachers are expected to sacrifice their home lives to make space for work demands that cannot be met during the school day. Every teacher I’ve spoken to over the last couple of years agrees that their marking load has increased considerably over the past 5 years. I doubt whether this enormous increase in effort has resulted much in the way of increased attainment. But it’s certainly had an impact on teachers’ well-being.Students’ outcomes are vitally important, but they should never come at the cost of teachers’ health and well-being.

Het laatste voorstel is er eentje waar ik voor Vlaanderen wel echt wat bedenkingen bij heb. De job van schooldirecteur is bij ons vaak nog een pak zwaarder dan die van leraar. Ik heb eerlijk gezegd veel bewondering voor wat vandaag schooldirecties al doen. Dus voor 3 moet komen: zorg dat 1 en 2 ook gelden voor schooldirecties en liefst dat hun taken nog meer verlicht worden, zodat er plaats is voor 3.

Meer voorstellen, concreet rond planlast, check ook dit rapport.

3 gedachten over “3 voorstellen over werkdruk in onderwijs van David Didau

  1. Pingback: 3 voorstellen over werkdruk in onderwijs van Da...

  2. Skip in het onderwijs nu eens zaken in de jaarplanning, die niets te maken hebben met je verplichting om te voldoen aan een gegarandeerd curriculum. Dat geeft lucht. Maak je onderwijstijd effectiever en efficiënter door andere strategieën toe te passen. Do less, learn more !

  3. Pingback: De opbrengst van de “crisis” | De lerende docent

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.