Kreeg de vraag of deze actie van Sensoa en Mediaraven mee wil verspreiden… met plezier!
Sensoa en Mediaraven dagen vanaf 13 maart 2014 alle Vlaamse en Brusselse jongeren (14-21j) uit om te vloggen tegen stereotypen die de ronde doen over klassieke man/vrouw verhoudingen of holebi’s. Een vlog is een ‘video-blog’, een populaire manier bij jongeren om hun mening te geven via een filmpje op YouTube.
De wedstrijd moet jongeren doen nadenken over stereotypen en wil zo homohaat aanpakken. Homohaat is vaak een gevolg van een rigide visie op wat ‘mannelijkheid en vrouwelijkheid’ is en hoe mannen en vrouwen zich horen te gedragen. Daarnaast wil de wedstrijd jongeren aan het vloggen brengen en hen stimuleren om hun stem te laten horen. De organisatoren geloven dat de stem van jongeren veel meer kan betekenen dan om het even welke professionele campagne.
Online coaching en bootcamp
“Het komt er onder andere op neer om zowel inhoudelijk sterk te vloggen als om zo veel mogelijk likes te verzamelen,” vertelt Wouter De Meester van Mediaraven, “De 20 finalisten krijgen online coaching en mogen mee op bootcamp om hun vlogtechniek en kennis van het onderwerp te verbeteren onder begeleiding van binnen- en buitenlandse experten.”
Na afloop van dat traject wikt en weegt een jury van jongeren en professionele televisiemensen de vlogs en kiest er de beste uit.
Winnende filmpjes uitgezonden op OP12
OP12 zendt in september de beste vlogs uit op televisie. De winnaar krijgt daarbovenop ook nog een GoPro-camera cadeau én een geldprijs van 100 euro. En mag bovendien een filmpje opnemen met Vlaanderens populairste vlogger Zaka.
Ook jongeren uit Nederland en +21-jarigen kunnen winnen in de ‘buitencategorie’. En er zijn ook prijzen weggelegd voor de beste inhoud en de beste techniek.
Weetewa-lespakket op komst
De wedstrijd past in een breder traject. De organisatoren willen de stem van de jongeren ook na de wedstrijd laten horen en bouwen een Weetewa -lespakket rond fragmenten uit de vlogs. Dit lespakket zal leraren en andere begeleiders van jongeren een waardevol instrument in handen geven om met hun groep het thema gender en homohaat te bespreken.
Meer informatie vind je op de wedstrijdblog: www.weetewa.be
Deze wedstrijd is een initiatief van Sensoa en Mediaraven, met steun van de Vlaamse Minister van Jeugd Pascal Smet, RoSa vzw en de VRT (OP12).
Pingback: Jongeren pakken stereotypen aan met videoblogs in wedstrijd 'Weetewa… Ge zijt mijn stereotype niet' - Trends in Kids- & Jongerenmarketing