Nieuw trendrapport van ILIV: samen thuis

Mensen gaan elkaar méér opzoeken. Niet ‘op bezoek’, maar in een vorm van ‘gepland binnenspringen’, bij elkaar thuis. Dit leren we uit een nieuw trendrapport over het leven van de Belg van ILIV.

ILIV is er eerlijk in: ze worden gefinancierd door IKEA, maar ILIV stelt duidelijk: “ILIV zal IKEA op geen enkele manier promoten en de werking van ILIV verloopt volledig onafhankelijk van IKEA.” In de praktijk zit vooral onderzoeksbureau Fe (van het vrouwen- en mannenrapport) achter het project en lijkt het me minder een echt ‘kenniscentrum over het belang van thuis’.

Ik ben zelf behoorlijk blij met de transparantie over het onderzoek waarop dit trendrapport is gebaseerd: “Het ILIV-onderzoek is een kwantitatief onderzoek, een online bevraging bij een steekproef van 2.000 mensen, representatief voor de Belgische populatie, 18+. De vragenlijst bestaat uit een combinatie van open en gesloten vragen, die alle aspecten van het leven thuis en in de buurt omvatten. Deze tweede bevraging is daarenboven gebaseerd op de nulmeting in 2011 en stelt ons dus in staat om vergelijkingen te maken.” Een online bevraging zorgt natuurlijk voor een vertekening. Het rapport citeert ook 2 proffen (Eric Corijn en Ignace Glorieux). Ze verwijzen af en toe naar andere statistieken maar hier mis ik bronnen + het zou interessant zijn om de resultaten te vergelijken met bestaande cijfers van bvb de Vlaamse overheid te vergelijken.

De meest interessante stukjes die ik er rond jongeren en kinderen in vond:

Ouders met kinderen stellen:

  • Mijn kinderen mogen lawaai maken (64%)
  • Mijn kinderen mogen rommel maken (64%)
  • In een huis dat heel erg netjes is, voel ik me niet thuis (41%)
  • Ik vind dat kinderen wel eens bij hun ouders in bed mogen kruipen (68%)
  • Mijn kinderen spelen vaak/regelmatig in de eetkamer (75%) 
  • Mijn kinderen kijkenmeestal tv in de living/eetkamer (88%)
  • Mijn kinderen gebruiken de laptop/computer meestal in de living/eetkamer (57%)
  • We zitten regelmatig allemaal samen aan tafel (89%)
  • We zitten regelmatig allemaal samen in de zetel (78%)

Over ruzie: Het klettert behoorlijk in de Belgische huiskamers: in 1 op de 8 gezinnen maken de partners regelmatig ruzie met elkaar en nog in 1 op de 8 gezinnen maken ze regelmatig ruzie met de kinderen. Opmerkelijk is dat koppels met of zonder kinderen onderling evenveel ruzie maken. Nieuw samengestelde gezinnen maken niet meer of minder ruzie dan klassieke gezinnen, maar kennen wel specifieke moeilijkheden. Het contact verloopt niet altijd even vlot, de grenzen van het (stief)ouderlijke gezag worden afgetast, de kinderen moeten weer een plekje zien te vinden in het nieuwe gezin, …

En oja, geluk is niet voor de jongeren, maar vooral voor de Empty Nesters, als de kinderen het huis uit zijn…

Lees hier het volledige rapport.

Een gedachte over “Nieuw trendrapport van ILIV: samen thuis

  1. Pingback: Onderzoek naar singles en het ‘thuisgevoel’ | X, Y of Einstein?

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.