Een persbericht van de KuLeuven: Hoe digitaal vaardig en online weerbaar is de internetgeneratie?

Een persbericht van de KuLeuven:

Belgische 9- tot 16-jarigen brengen gemiddeld 86 minuten per dag online door. Toch zijn ze niet zo digitaal vaardig als we soms denken. Bovendien komen jonge tieners onvermijdelijk in contact met online risico’s zoals seksueel getinte beelden of cyberpesten.

Onderzoekers van het Instituut voor Mediastudies van de KU Leuven stelden vast dat 27% van de Belgische jongeren tussen 9 en 16 jaar soms hinder ondervindt van overmatig internetgebruik. Zij antwoordden bevestigend op minstens één van vijf vragen over de controle die ze hebben over hun internetgebruik. Bijvoorbeeld: lijden hun schoolwerk en sociale activiteiten eronder, slapen ze te weinig of slaan ze maaltijden over? Professor Leen d’Haenens: “Deze groep bezondigt zich af en toe aan overmatig internetgebruik, zonder dat het echt problematisch wordt. We spreken pas van een internetverslaving als het kind op álle vragen bevestigend antwoord. Voor België gaat het om minder dan 1% van de kinderen.”

Jongeren komen onvermijdelijk in contact met online risico’s zoals seksueel getinte beelden of boodschappen, cyberpesten, schokkende beelden, online contact met onbekenden, etc. 77% van de jongeren schakelt een vertrouwenspersoon in als ze te maken krijgen met cyberpesten. Voor de jongeren die te maken krijgen met ongewenste seksuele beelden stapt 53% naar een vertrouwenspersoon. De meeste tieners zetten zich hier vrij snel overheen, maar kinderen met weinig zelfvertrouwen en psychologische problemen ervaren dit vaker als vervelend.

De zogenaamde “contact risico’s”, waarbij er sprake is van communicatie tussen internetgebruikers, leiden het vaakst tot een actie van de jongere, zoals het verwijderen van ongewenste berichten (43%) of het blokkeren van de afzender (46%). Ze lijken zich minder aan te trekken van zogenaamde “content risico’s”, zoals bijvoorbeeld pornografisch beeldmateriaal. 59% van de kinderen doet bijvoorbeeld helemaal niets bij het zien van seksueel getinte beelden.

De onderzoekers doen enkele aanbevelingen. Zo is het van belang om van in de lagere school kinderen te tonen hoe ze veilig kunnen internetten. Het is daarbij zinvol om digitale vaardigheden bij leraren te promoten. Daarnaast durven ouders de blootstelling aan online risico’s wel eens te onderschatten; afhankelijk van het type risico is 40 tot 60% van de ouders onterecht van mening dat hun kind er nog niet mee te maken heeft gehad.

Een gedachte over “Een persbericht van de KuLeuven: Hoe digitaal vaardig en online weerbaar is de internetgeneratie?

  1. Pingback: Kortjes: Kuikentje Piep is dé hit, Tumblr verslaat Facebook, Lego is klantvriendelijk, en meer (week 2, 2013) - Trends in Kids- & Jongerenmarketing

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.