Veranderen de idealen van toekomstige leerkrachten? Ja, van focus op vak naar belang van didactiek.

Toekomstige leerkrachten hebben verwachtingen, hebben een beeld van de ideale leerkracht, maar wat als ze beginnen werken? Hoe veranderen dan hun beelden? Dit was het uitgangspunt van dit onderzoek uit Estland dat gepubliceerd werd in het Studies for the Learning Society Journal.

Voor men echt les begint te geven, is het duidelijk: een leerkracht kent zijn onderwerp zeer goed. Dit ligt trouwens in lijn met eerder onderzoek. Maar… eenmaal men begint les te geven blijken 3 andere dingen belangrijk te worden: onderwijservaring, didactische kennis en vaardigheden. Dit wil niet zeggen dat vakkennis dan minder belangrijk wordt, men vindt nog steeds dat een ruime kennis nodig is. Een breed wereldbeeld kan dan helpen om beter les te geven en het didactisch handelen te verbeteren. Gaandeweg beseffen toekomstige leerkrachten in het proces van echt leerkracht worden dan een goede lesgever niet een toponderzoeker moet zijn, maar vooral pedagogische en onderwijskundige expertise moet hebben om de inhouden te vertalen naar een leersituatie.

Abstract van het onderzoek dat je hier gratis kan downloaden:

Current paper investigates development of professional identity of university teachers, observed through reflective exercises which enabled participants’ to focus on their perception of the ideal university teacher. Images of the ideal university teacher were studied from two aspects: first – before the participants started teaching, and second – after they had been teaching for some time. This paper focused on how images of the ideal university teacher have changed over time, and discussed the reasons that brought about changes. There is a tendency that ideals are adapted in accordance with teaching experience. Ideals are regarded as unstable phenomena, influenced by the surrounding environment. Current paper made use of a qualitative design of reflective writing exercises and focus group interviews. The sample comprised an aggregate of 42 participants, university teachers and PhD students, and 4 focus groups. Interviews were analyzed using qualitative content analysis. The study shows that after some teaching experience, didactic knowledge and communicative skills come to the forefront of the ideal university teacher identity. The study opens the way for further and deeper discussion of images of an ideal university teacher.

2 gedachten over “Veranderen de idealen van toekomstige leerkrachten? Ja, van focus op vak naar belang van didactiek.

  1. Wat we dus al wisten uit empirische waarneming. Fijn dat het ook nog eens via onderzoek bevestigd wordt; kan misschien mensen overtuigen die er niet ‘in’ staan, maar wel aan het beleid timmeren…

  2. Pingback: Waarom ik niet gevraagd wordt om een “bloem lezing” te verzorgen. « De lerende docent.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.