Zeer lang positief effect van voorlezen!

Een nieuwe internationale studie toont dat kinderen waarvan de ouders voorlazen als ze jong waren, op hun vijftiende nog steeds een voorsprong tonen. Het longitudinaal onderzoek in opdracht van de OESO toont dat er een verband is tussen de taalvaardigheid van tieners en al dan niet voorlezen op jonge leeftijd als de kinderen net naar school gaan.

Opvallend is dat de ouders zelf niet (hoog)-opgeleid moeten zijn om impact te hebben. Nog opvallender is dat in verschillende gevallen een mindere sociaal-economische status kan gecompenseerd worden door voorlezen.

Wat dan wel belangrijk is dat ouders regelmatig samen met hun kinderen lezen en dat ze praten over wat er gelezen werd. Meer nog, het effect van samen praten met tieners blijkt nog steeds een grote invloed te hebben op de schoolresultaten op latere leeftijd. In ons boek pleiten we voor samen eten, iets dat ook in dit rapport terugkomt:

“Eating main meals together around the table and spending time just talking with one’s children are also associated with significantly better student reading performance in school.”

(bron BBC)

4 gedachten over “Zeer lang positief effect van voorlezen!

  1. Pingback: Zeer lang positief effect van voorlezen! | Dyslexie | Scoop.it

  2. Pingback: Zeer lang positief effect van voorlezen! | Opvoeden | Scoop.it

  3. Pingback: Zeer lang positief effect van voorlezen! | Dyslexie_NL | Scoop.it

  4. Pingback: Zeer lang positief effect van voorlezen! |...

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.