Dat de taal achteruit gaat van onze jongeren is een van de mythes die we in onze nieuwe boek relativeren. Dit is echter niet de vraag die het nieuwe rapport van de Taalunie wil beantwoorden, ze bekijken specifiek of onze jongeren minder goed kunnen spelen. Wat blijkt:
‘Er zijn amper wetenschappelijk verantwoorde cijfers over spellinggebruik te vinden. Door dat gebrek aan harde gegevens durft geen enkele deskundige harde uitspraken te doen over de spellingbeheersing van jongeren. Enkele onderzoekers formuleren een voorzichtig vermoeden dat leerlingen die de voorbije jaren het basisonderwijs verlaten hebben, iets slechter spellen dan leerlingen van tien of twintig jaar geleden. Maar ze gaan niet verder dan ‘misschien is de beheersing van de spelling de voorbije tien jaar lichtjes afgenomen ’.”
Is er dan helemaal niets aan de hand?
“Zeker is dat leerlingen slechter spellen naarmate ze ouder worden. Zo legden meer dan 600 eerstejaarsstudenten uit de lerarenopleiding van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen vorig jaar een spellingtest af. Hun gemiddelde voor de werkwoordspelling was minder dan 64%, een stuk onder de eerder genoemde 77% van twaalfjarigen. En dan ging het nog om toekomstige leraren.“
Verklaringen?
- Minder les op school?
- Taal is iets van de les Nederlands, maar daarbuiten loopt het fout. “Voor het vak Nederlands willen leerlingen extra aandacht besteden aan hun spelling. Maar eenmaal daarbuiten loopt het vaak stevig mis.“
- Tegelijk schrijven we meer dan ooit. Iedereen mailt, schrijft updates, enz. Doordat mensen meer schrijven, zie je ook meer fouten.
- Maar ook onduidelijkheid over methodes: “kinderen leren op allerlei manieren spellen, maar niemand schijnt te weten wat de beste manier is.”
Download hier het volledige rapport.
… geen tot nauwelijks effect heeft?
Opletten dat ik nu geen fouten maak! Zonder bemoeizuchtig, betweterig of pretentieus te willen overkomen: gewoon mijn blik van oude ex-leraar die over uw niet te missen nieuws vliegt, … en plots blijft hangen op … een grammaticale fout. Geen spellingfout weliswaar! 😉
Ik #durftedenken dat die ‘leerstijlen’ (meervoud) van uw voorafgaande zin u parten hebben gespeeld, en nog al sterk nagalmden in uw hoofd toen u uw laatste zin afrondde.
Dat zou best wel eens kunnen…. 😉 Bedankt voor de opmerkzaamheid!