Nieuw rapport van de taalunie: ze kunnen niet meer spellen

Dat de taal achteruit gaat van onze jongeren is een van de mythes die we in onze nieuwe boek relativeren. Dit is echter niet de vraag die het nieuwe rapport van de Taalunie wil beantwoorden, ze bekijken specifiek of onze jongeren minder goed kunnen spelen. Wat blijkt:

Er zijn amper wetenschappelijk verantwoorde cijfers over spellinggebruik te vinden. Door dat gebrek aan harde gegevens durft geen enkele deskundige harde uitspraken te doen over de spellingbeheersing van jongeren. Enkele onderzoekers formuleren een voorzichtig vermoeden dat leerlingen die de voorbije jaren het basisonderwijs verlaten hebben, iets slechter spellen dan leerlingen van tien of twintig jaar geleden. Maar ze gaan niet verder dan ‘misschien is de beheersing van de spelling de voorbije tien jaar lichtjes afgenomen ’.”

Is er dan helemaal niets aan de hand?

Zeker is dat leerlingen slechter spellen naarmate ze ouder worden. Zo legden meer dan 600 eerstejaarsstudenten uit de lerarenopleiding van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen vorig jaar een spellingtest af. Hun gemiddelde voor de werkwoordspelling was minder dan 64%, een stuk onder de eerder genoemde 77% van twaalfjarigen. En dan ging het nog om toekomstige leraren.

Verklaringen?

  • Minder les op school?
  • Taal is iets van de les Nederlands, maar daarbuiten loopt het fout. “Voor het vak Nederlands willen leerlingen extra aandacht besteden aan hun spelling. Maar eenmaal daarbuiten loopt het vaak stevig mis.
  • Tegelijk schrijven we meer dan ooit. Iedereen mailt, schrijft updates, enz. Doordat mensen meer schrijven, zie je ook meer fouten.
  • Maar ook onduidelijkheid over methodes: “kinderen leren op allerlei manieren spellen, maar niemand schijnt te weten wat de beste manier is.”
Verder wordt ook nog ingegaan op het hanteren van verschillende registers, anderstaligheid, sms-taal, enz.
In het artikel van Taalschrift over het rapport en in het het rapport, staat volgens mij wel een belangrijke redeneerfout over leerstijlen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat hiermee rekening houden geen tot nauwelijks effect heeft.

Download hier het volledige rapport.

2 gedachten over “Nieuw rapport van de taalunie: ze kunnen niet meer spellen

  1. … geen tot nauwelijks effect heeft?

    Opletten dat ik nu geen fouten maak! Zonder bemoeizuchtig, betweterig of pretentieus te willen overkomen: gewoon mijn blik van oude ex-leraar die over uw niet te missen nieuws vliegt, … en plots blijft hangen op … een grammaticale fout. Geen spellingfout weliswaar! 😉

    Ik #durftedenken dat die ‘leerstijlen’ (meervoud) van uw voorafgaande zin u parten hebben gespeeld, en nog al sterk nagalmden in uw hoofd toen u uw laatste zin afrondde.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.