Boeken

Over Urban Myths about Learning and Education

“Jongens zijn slimmer dan meisjes”, het boek dat Casper en ik in 2013 schreven werd al meer dan 5000 keer verkocht en nu is er ook een Engelstalige versie, Urban Myths about Learning and Education. Paul Kirschner kwam er als auteur bij want in plaats van het boek simpelweg te vertalen, hebben we het hele boek zowat herschreven. Nee, dit wil niet zeggen dat het eerste boek fout was. Wel hebben we een pak meer onderzoek toegevoegd die de voorbije 2 jaar verscheen of die nog een extra licht op het lemma kan werpen. In totaal groeide het boek met zowat 20000 woorden.

2 mythes sneuvelden in de herwerking, niet wegens fout, wel omdat ze minder relevant leken voor een internationaal publiek, 2 nieuwe mythes werden toegevoegd, waaronder eentje rond een een uitspraak van een welbepaalde, bekende sir in het onderwijs.

Het boek is nu wereldwijd te koop, en dus ook in Nederland en België verkrijgbaar.

Over het boek ‘Meisjes kijken’

MeisjesKijkenCoverMet de komst van de puberteit verandert er heel wat in het leven van meisjes. Op dat moment verliezen ouders vaak het zicht op hun dochter. Het kind verandert in een raadsel en dat kan tot grote zorgen leiden. Over de nadruk op uiterlijk, het constante geroddel, seksualiteit…

Veel van deze zorgen worden bovendien gevoed door de media. Films presenteren de middelbare school als een jungle en kranten schrijven gretig over zogenaamd nieuwe fenomenen als breezerseks en bangalijstjes.

Meisjes kijken van Linda Duits en Pedro De Bruyckere laat zien wat er klopt van het beeld dat media over meisjes schetsen en laat de lezer kijken vanuit het perspectief van de meisjes zelf. Niet alleen blanke middenklassemeisjes komen daarbij aan bod. Het boek is geschreven met aandacht voor de grote diversiteit onder meisjes vandaag.

Ondertussen tweede druk!

Uitgegeven bij LannooCampus en VanDuuren!

 

Over het boek ‘Jongens zijn slimmer dan meisjes’

Dit boek neemt alle indianenverhalen over onderwijs onder de loep en weerlegt ze stuk voor stuk op basis van recent onderzoek.

Onderwijs is als het weer: iedereen praat erover, iedereen denkt er veel over te weten. We hebben er allemaal een mening over omdat we allemaal betrokken zijn.
Jongens zijn slimmer dan meisjes gaat de hardnekkige clichés over leren, technologie in de klas, neurologie en onderwijsbeleid te lijf!
Zo sneuvelen in dit boek onder andere leerstijlen, blijken jongens niet beter in wiskunde en blijken baby’s niet slimmer te worden van klassieke muziek.
Dit boek werd geschreven door Pedro De Bruyckere en Casper Hulshof en verscheen februari 2013. Ondertussen Vijfde druk!

Uitgegeven bij LannooCampus en VanDuuren!

Over het boek ‘De Jeugd Is Tegenwoordig’

De mythes over de nieuwe generatie jongeren ontkracht.
Feit. De nieuwe jongeren zijn anders. Maar zijn ze slimmer en sneller? Of zijn ze liever lui dan moe? Zijn ze traditioneler of net weer niet?
In hun toegankelijke en spitse stijl hangen Pedro De Bruyckere en Bert Smits een herkenbaar beeld op van de jongere van nu.

Alles wat werknemers, leerkrachten en ouders moeten weten over de nieuwe generatie jongeren. Compleet met tips en aanbevelingen.

Vanaf nu is het boek te koop in de betere boekhandels, online winkels enz. Je kan het ook via de webshop van onze uitgevers Lannoo en Van Duuren bestellen. Bij interesse voor grotere volumes van het boek, neem graag contact op.

Over het boek ‘Is het het nu generatie X, Y of Einstein?’

‘De jeugd van tegenwoordig’ kreeg al vele namen: generatie Y, de E-generatie of I-generatie en zelfs recent de generatie Einstein. Hier zit maar één boodschap achter: deze groep jongeren is niet zoals al de vorige. Maar op welke manier zijn deze teens en twens vandaag anders dan de babyboomers of de generatie X? Vroeger leek het makkelijk, dan had je punkers, of johnny’s, … maar nu lijkt iedereen vanalles te zijn.

Zijn ze echt die multitaskende eenzaten achter hun computer? Hebben ze echt geen zin meer in school? Is een taak voor hen gewoon knip- en plakwerk? Is kennis voor hen iets dat je op google opzoekt? Ouders, opvoeders en onderwijsmensen maken zich zorgen. Het lijkt alsof de jongeren in een andere wereld leven in een ander tempo. Hoe praat je met je kinderen als ze zelf liever lijken te chatten? Hoe kan je als leerkracht je leerlingen of studenten boeien met bord en krijt als ze zelf de hele tijd 3D-games zitten te spelen? Kortom, hoe bereik je deze generatie?

In dit boek doorprikken Bert Smits en Pedro De Bruyckere enkele mythes en verklaren ze de belangrijkste tendensen. Ze schetsen een genuanceerd, soms grappig en positief beeld waarin je vaak je zoon of dochter, je leerling of je student zult herkennen. En nee, ze multitasken niet, ze telescopen (klik hier voor meer uitleg)…

Bestellen?

15 gedachten over “Boeken

  1. Pingback: Pr-nachtmerrie « Is het nu generatie X, Y of Einstein?

  2. Pingback: Heeft Facebook een negatief effect op schoolresultaten? « Is het nu generatie X, Y of Einstein?

  3. Pingback: Wat elke lesgever zou moeten weten… jongeren kunnen niet multitasken « Is het nu generatie X, Y of Einstein?

  4. Pingback: Welke leiderschapstijlen werken in 2010 « Is het nu generatie X, Y of Einstein?

  5. Pingback: Edufloor blogt » 10 regels voor gebruik van sociale media in het onderwijs

  6. Pingback: Daar is multitasking weer… en de discussie rond punten en Facebook gaat verder. « Is het nu generatie X, Y of Einstein?

  7. Pingback: Bericht 3000: Passie is nu al mijn woord van 2012 « Is het nu generatie X, Y of Einstein?

  8. Pingback: Deze blog en X, Y of Einstein « Bluemusic: de homepage van Pedro De Bruyckere

  9. Pingback: Persbericht Steunpunt Jeugd: Vlaanderen in 2050: jongeren willen rust, drukte en aantrekkelijkere steden « X, Y of Einstein? – De Jeugd Is Tegenwoordig

  10. Pingback: Nieuw OESO-rapport over technologie en onderwijs: it’s not about the technology! « X, Y of Einstein? – De Jeugd Is Tegenwoordig

  11. Pingback: Vanzelfsprekend beter leren. | P11

  12. Pingback: A no-brainer: are you left- or right-brained? (funny) | From experience to meaning...

  13. Pingback: Blogpost 5000 op X, Y of Einstein: een dankwoord! | X, Y of Einstein?

  14. Pingback: Is de adolescentieperiode een gevoelige periode voor socio-culturele ontwikkeling? | X, Y of Einstein?

  15. Pingback: Deze blog en X, Y of Einstein – Bluemusic: de homepage van Pedro De Bruyckere

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s