Tips voor Gespreid Leren

Prima verdieping bij drie van de studieposters van The Learning Scientists die ik vertaalde!

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Kennis steeds terughalen uit langetermijngeheugen versterkt geheugenspoor waardoor wij beter leren! In het oktobernummer van Didactief schreef ik deze column over hoe je het beste het leren kan (helpen) verspreiden om dit mogelijk te maken.

In verschillende korte sessies leren je leerlingen beter dan in één keer. Help ze om goed te plannen en zorg met collega’s voor gespreide oefen- en toetsmomenten.

Loop je door de klas en zie je de kinderen ijverig hun leerteksten onderstrepen of met veel kleuren highlighten [NB: in Didactief van april 2013 heb ik een column geschreven over Top en Flop Leerstrategieënhttps://didactiefonline.nl/artikel/leren-voor-luiaards]. Andere kinderen zijn misschien de tekst aan het herlezen. Druk bezig, tijd aan het investeren, maar waarvoor? Er is ontzettend veel bewijs dat zo studeren gewoon niet goed werkt. Keer op keer laten onderzoekers zien dat deze technieken effectief noch efficiënt zijn, maar ze blijven in omloop . Omgekeerd zijn…

View original post 674 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s