De nieuwe Hype Cycle van Gartner voor onderwijs is er!

Het is een jaarlijks ritueel, er zijn veel bedenkingen bij te maken, maar bekijk het als een what’s hot en what’s not van onderwijstechnologie wereldwijd: de hype cycle van Gartner.

De eigenlijke tekening nog niet kunnen bemachtigen, maar wel dit overzicht na de grafiek als herhaling met hier en daar wat commentaar van mij:

  • On the Rise
    • Li-Fi
    • Blockchain in Education
    • Virtual Reality/Augmented Reality Applications in Education
    • Artificial Intelligence Education Applications (deze was te verwachten)
    • Tin Can API (heb de link maar toegevoegd omdat ik het zelf moest opzoeken)
  • At the Peak
  • Sliding Into the Trough
    • Competency-Based Education Platforms (oops, going down, those competences)
    • Bluetooth Beacons (we hardly knew you)
    • Citizen Developers
    • Institutional Analytics
    • Open Microcredentials (en ik die dacht dat ze nog moesten beginnen)
    • Cloud Office (heeft iemand dit al tegen Microsoft gezegd?)
    • Big Data in Education (en hoe kan je dit rijmen met Learning analytics)
    • Alumni CRM
    • Master Data Management
    • Adaptive Learning Platforms
    • Adaptive E-Textbooks (oh oh)
    • IDaaS
    • Student Retention CRM
  • Climbing the Slope
    • Gamification
    • Integration Brokerage

Wat mij vooral opvalt is welke tools er niet vermeld worden in dit overzicht: Waar zijn de tablets? Waar zijn de MOOC’s? En ook opvallend: Learning analytics staan nu voor het tweede jaar op de piek.

3 gedachten over “De nieuwe Hype Cycle van Gartner voor onderwijs is er!

  1. Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren…

    Dat is wat bij mij opkomt als een TedX-talk uit 2011 over LiFi en WiFi wordt gepresenteerd als een “Rise”. Daarmee boet het hele stuk meteen in aan geloofwaardigheid en overtuigingskracht, beste Pedro.

    Terecht lijkt mij de “On The Rise”-classificatie van “Blockchain in Eduction”.

    Op 5 september a.s. -aan het begin van het nieuwe school- en academische jaar 2017/2018- organiseren wij met steun van vele partners in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen de conferentie “Blockchain in Education” Zie #BCINED2017 en http://www.bcined2017.nl

    Daarin proberen wij de lokale, nationale en internationale experts en expertise bij elkaar te krijgen om zo snel mogelijk het “Plateau of Productivity” te bereiken.

    Weet iemand hoe je zoiets het beste aan kunt pakken?
    In zeg T=4 weken/4 maanden/4 jaren?

  2. Pingback: De nieuwe hype cycle van Gartner voor nieuwe technologieën | X, Y of Einstein?

  3. Pingback: Naar een Slimme Leeromgeving | Mobiliteit&OpenOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s