Growth mindset in hoger onderwijs? Nieuwe studies niet echt positief

De voorbije weken werden er verschillende studies gepubliceerd waarbij de populaire theorie van Carol Dweck nogal klappen kreeg specifiek voor hoger onderwijs. Wil je meer weten over deze theorie, check dan deze recente samenvatting met aanbevelingen.

Zo is er deze studie van Macnamara en Rupani waarbij gekeken werd in welke mate growth mindset gelinkt kon worden aan geslacht, intelligentie en studieresultaten. Dat de eerste twee niet konden worden gelinkt is niet zo erg, het laatste daarentegen staat haaks op de verwachtingen. Besef wel, het gaat over een specifieke doelgroep, wat misschien voor een belangrijke vertekening kan zorgen.

Abstract van deze studie:

Intelligence mindset refers to one’s belief that either intelligence is a malleable trait that can improve with effort—a “growth” mindset—or is a relatively stable trait—a “fixed” mindset. According to proponents of mindset theory, holding a growth mindset is beneficial (e.g., greater academic persistence) while holding a fixed mindset is detrimental. Is there a relationship between one’s intelligence mindset and one’s intelligence? Proponents of mindset theory suggest that the answer is yes, and that this relationship differs by gender, with more intelligent females holding more of a fixed mindset (aka, the “bright girl effect”). However, investigations of all three factors—measured intelligence, intelligence mindset, and gender—have only been conducted with children and adolescents. Therefore, we tested whether, among adults, women have more of a fixed mindset than men, and whether women with higher intelligence are more likely to hold fixed mindsets. We found no evidence for women holding fixed mindsets more so than men. We found very limited evidence for a “bright woman effect”: Three-way interactions between age, gender, and intelligence predicting mindset emerged, however, the relationships were not consistently driven by brighter women (young or old) holding more of a fixed mindset than their less intelligent female counterparts or men. Furthermore, we did not find evidence to support the notion that holding more of a growth mindset results in greater academic persistence. We conclude that neither gender nor intelligence is consistently associated with mindset.

Deze studie die ik eerder besprak op mijn andere blog ligt in dezelfde lijn, weer voor studenten in het hoger onderwijs:

  • They measured the mindset of 5653 university applicants taking a scholastic aptitude test.
  • Growth mindset was not positively associated with results of the test.
  • Mindset did not predict change of the results for those who retook the test.
  • Mindset did not predict participation in a future administration of the test.
  • Mindset did not predict the total number of tests taken.

Dus: mindset-theorie in hoger onderwijs lijkt klappen te krijgen, waarbij voorzichtigheid aanbevolen lijkt als je de theorie wil gebruiken bij deze leeftijd/doelgroep.

Maar hoe zit het dan met andere leeftijden? Dit rapport is behoorlijk genuanceerd, er is recent behoorlijk wat discussie over replicatie, tegelijk waarschuwt Dweck zelf dat haar theorie vaak te ver geïnterpreteerd wordt.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s