Wat gebeurt er als leerlingen zelf groepjes mogen vormen? Soort zoekt soort…

Groepswerk is al langer populair in onderwijs, en er is behoorlijk wat onderzoek dat de effectiviteit van samenwerkend leren aantoont, maar hoe worden groepjes gevormd? Er bestaan hier veel manieren voor, maar vaak laten leerkrachten de leerlingen zelf groepjes samenstellen. Nieuw onderzoek toont dan wat er gebeurt: leerlingen zullen vooral aansluiten bij leerlingen die op hen lijken en minder gaan voor afwijkende meningen of die veel verschillen van henzelf. Door de band zullen kinderen op zoek naar gaan medeleerlingen van hetzelfde geslacht of van dezelfde etniciteit. Ook een andere overeenkomst is opvallend in het onderzoek: ze verschillende ook van weinig qua leerprestaties.

Om tijdsredenen en om er voor te zorgen dat iedereen met iedereen wel eens samenwerkt, vorm ik vaak zelf groepjes in mijn les. Soms zeer snel door mensen aan te duiden, ook vaak door bijvoorbeeld met genummerde hoofden te werken. Alles heeft zijn voor- en nadelen, zo ook de verschillende vormen van homogeniteit en heterogeniteit van groepssamenstellingen. Het hangt vooral af van de doelen die je wil bereiken. Dit onderzoek toont vooral dat je spontaan vooral homogene groepen zal krijgen, wat bijvoorbeeld voor bepaalde discussies weinig meer zal opleveren dan: he, dat dacht ik ook.

Abstract van het onderzoek:

Although a growing literature has documented the effectiveness of informal group work during class sessions, virtually no data exist on which students are collaborating. As a result, instructors rarely know whether students are self-sorting in ways that maximize learning. This article explores which undergraduate students worked together on each of five exercises scheduled throughout the term, in a large-enrollment course for majors that emphasized intensive peer interaction. Pairwise logistic regression models were used to assess the likelihood that students collaborated based on shared demographic characteristics, socioeconomic status, and academic performance. In almost all cases, students self-sorted by ethnicity and gender. In addition, students who were predicted to do well in the course, based on their academic history, worked together initially; students who actually did well in the course, based on their final grade, were working together at the end; and students who were predicted to struggle in the course began collaborating late in the term.

4 gedachten over “Wat gebeurt er als leerlingen zelf groepjes mogen vormen? Soort zoekt soort…

  1. In de mediatheek waar ik werk zie ik ze binnenkomen: door de leerlingen zelf samengestelde behoorlijk homogene groepjes. Die groepjes komen naar de mediatheek op vrijwillige basis en in principe met de motivatie om aan de slag te gaan. En die homogeniteit – misschien kun je die beter vriendschap noemen – is een enorm goede basis om samen het huiswerk door te nemen, een proefwerk voor te bereiden of flink van mening te verschillen over wat die leraar zonet in godsnaam bedoeld kan hebben met dat onduidelijke verhaal.

  2. Ik laat de leerlingen 8/10 zelf kiezen. Het groepswerk mag bij ook leuk en efficient verlopen.

    Groepjes met gelijkgezinden geven voorstellingen met diverse invalshoeken. Heterogene groepjes leveren vaak op elkaar lijkende voorstellingen af … Behoorlijk ‘gemiddeld’, maar weinig stof tot discussie.

    Ik vorm liever zelf de groepjes als de opdracht kennisgericht is.

  3. Dit is op Buiten de krijtlijnen herblogden reageerde:
    Een nieuwe studie rond groepsvorming geeft ons inkijk in het denkpatroon van leerlingen als ze zelf groepjes mogen vormen.

    ” leerlingen zullen vooral aansluiten bij leerlingen die op hen lijken en minder gaan voor afwijkende meningen of die veel verschillen van henzelf. Door de band zullen kinderen op zoek naar gaan medeleerlingen van hetzelfde geslacht of van dezelfde etniciteit. Ook een andere overeenkomst is opvallend in het onderzoek: ze verschillende ook van weinig qua leerprestaties.”

    “h

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s