Spelen vandaag kinderen meer of minder?

Vandaag verscheen op de Correspondent een stuk van Rutger Bregman over onderwijs waar veel bedenkingen bij te maken zijn, maar ik wil me even focussen op het uitgangspunt. Bregman stelt namelijk dat vandaag kinderen minder spelen dan vroeger. Hierbij geeft Bregman aan een brede definitie van spelen te hanteren, maar uit het gesprek dat ik met hem had op Twitter blijkt hij het vooral te hebben over vrij spel (hij valt ook Lego aan in het stuk als voorbeeld van gestructureerd spel, wat fout is: Lego kan beide zijn).

Maar terug naar de interessante stelling of kinderen vandaag minder spelen. Bregman verwijst hiervoor naar 2 bronnen:

Deze laatste bron is niet longitudinaal, ze beschrijven een toestand op moment van afname, maar uitspraken over meer of minder in de tijd kan je op basis hiervan niet doen.

De eerste bron kende ik al voor het stuk van Bregman en zijn conclusie deed me nogal raar opkijken. In het rapport staat namelijk… het tegenovergestelde. Op pagina 125 staat er dat ouders wellicht meer samen spelen met hun kinderen dan in de jaren tachtig.

Volgens Bregman lees ik dit verkeerd. Hij ziet dit namelijk als bewijs dat kinderen minder spelen omdat ouders meer met hun kinderen bezig zijn. Hij vermoedt dus dat samenspel minder vrij is dan spel alleen (en opvallend hij problematiseert dus dat ouders meer met hun kinderen bezig zijn).

Maar hierover geeft het rapport geen uitsluitsel. Het enige wat er staat is dat ouders meer met kinderen spelen. Betekent dit dat kinderen vandaag minder spelen? Staat er niet in. Betekent dit dat kinderen vandaag minder vrij spelen? Staat er niet in.

Ondertussen zien we het online spelen toenemen, en niet enkel gestructureerde spellen, maar ook zogenaamde sandbox-games, vrije spelen zoals Minecraft of Roblox. Dus het kan evengoed zijn dat er een verschuiving van spelen gebeurt ipv een vermindering.

Heb ik nu gezegd dat kinderen vandaag niet minder spelen? Nee, wel dat je imho dit niet kan stellen op basis van de bronnen die Bregman gebruikt.

Een gedachte over “Spelen vandaag kinderen meer of minder?

  1. Pingback: Waarom er geen school komt op basis van mijn visie… | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

