Interessant stuk van de OESO over deel van complexiteit van PISA

Onderwijs in landen vergelijken is moeilijk, zeer moeilijk. Vandaag kijkt iedereen naar PISA en sommigen naar PIRLS, TIMSS,… Maar naast de vele bedenkingen die je bij bijvoorbeeld PISA kan hebben en het probleem dat opdook bij de laatste afname, blijft er vooral de complexiteit.

In een rapport en blogpost beschrijft de OESO zelf een deel van deze complexiteit aan de hand van Turkije. Turkije scoorde bij de laatste ronde van PISA duidelijk beter. Maar… zo leggen de auteurs uit, misschien is de groei nog spectaculairder.

PISA kijkt niet naar kinderen of jongeren van een bepaalde jaarklas, maar naar een groep leerlingen tussen de leeftijdsgrenzen van 15 jaar, 3 maanden en 16 jaar, 2 maanden.

Hierdoor kan deze groep behoorlijk veranderen. Concreet: stel dat er meer of net minder kinderen blijven zitten. Dat laatste was het geval in Turkije.

Rankings zijn het minst interessante deel van internationale onderwijsvergelijkingen, trust me…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s