Pief poef paf… Spelend vechten in de klas

Kleutergewijs

Op de speelplaats nemen Jo en Sam dikke takken. Ze houden ze voor zich en richten de geïmproviseerde wapens op elkaar. “PAF! Jij bent dood!”, roept Jo naar Sam. Juf Larissa ziet het gebeuren en twijfelt. Moet ze ingrijpen?

Wanneer kleuters spelend vechten of ‘schieten met geweren’ beschouwen volwassenen dit doorgaans als agressief en problematisch gedrag, eerder dan als ontwikkelingsspel. Maar is dit wel zo? Is spelend vechten een voorspeller van agressief gedrag? En hoe begeleid je als lesgever dit spel in de klas?

Om deze vragen te kunnen beantwoorden moeten we eerst verduidelijken wat we bedoelen met spelend vechten onder jonge kinderen. Voor ons is dit veelzijdig. Het gaat van spelgedrag waarbij kleuters zowel verbaal als fysiek samenspelen, van stoeien tot oorlogsspel, van superhelden- tot boevenspel. Een terugkomend element is het vrijwillig en plezierig karakter, met tegelijkertijd het gebruik van geweld of agressie in één of andere vorm. De…

View original post 1.320 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s