Nederlands onderzoek ziet link tussen persoonlijkheidstrekken en kans op gepest worden

Je zou kunnen denken op basis van de titel van deze post dat bepaalde persoonlijkheidstrekken meer kans zouden opleveren dat je gepest wordt, maar het onderzoek toont iets genuanceerder waar ik me wel iets kan bij voorstellen. Klassen kunnen heel erg verschillen, dat kan elke leerkracht je vertellen.

De onderzoekers vermoedden dat pesten kan ontstaan als je als jongere (ze bekeken het bij jonge tieners) een persoonlijkheid hebt die afwijkt van wat toevallig de norm is in de klas waarin je zit. Dit bleek zo te zijn. De kans dat je als leerling genoemd werd als slachtoffer van pesten door de andere leerlingen in de klas, nam toe naarmate je verder afweek van de klasnorm. Opvallend genoeg was die link niet significant bij zelfrapportage. Dit wil zeggen: er was geen link tussen meer gepest worden en jongeren die van zichzelf aangaven dat ze gepest werden.

De onderzoekers onderzochten dit bij 1108 tieners, wat veel lijkt, maar tegelijk moet je kijken naar het aantal klassen. Dit waren er 54 op 6 scholen. Je zou ook kunnen bij de inzichten van dit onderzoek zeggen dat het in feite gebaseerd is op een steekproef van 54 omdat de klas als eenheid hier een belangrijke rol speelt. Ook de zelfrapportage is een beperking. Het is een interessante insteek met dito resultaten, dat zoals de onderzoekers aangeven ook verdere replicatie vergt.

Abstract van het onderzoek:

The present study examined the role of person–group dissimilarity in personality in peer victimization. It was hypothesized that adolescents who show more deviation from the classroom norm in personality experience more peer victimization. Data from 1108 adolescents (48% boys; Mage = 13.56 years, SD = 1.13) from 54 classrooms were used to test this hypothesis. Data included measurements of self-reported and bully-disclosed victimization and Big Five and Dark Triad personality traits. Results of generalized linear mixed models including polynomial equations and subsequent response surface analyses partly supported our hypothesis. Person–group dissimilarity in the shape of personality profiles was related to more bully-disclosed victimization, but not to self-reported victimization. Dissimilarity in neuroticism and Machiavellianism was related to both more self-reported and bully-disclosed victimization. Dissimilarity in extraversion, openness to experience, and psychopathy was only related to more self-reported victimization. Unexpectedly, dissimilarity in agreeableness was related to less self-reported victimization. Moreover, our results also indicated that certain levels of congruent person–group combinations in agreeableness, neuroticism, Machiavellianism, and psychopathy were related to more peer victimization. Overall, findings of this study emphasize the importance of considering classroom norms in relation to peer victimization.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s