Het weinige wat we weten over effectief kleuteronderwijs is best schokkend

Vandaag publiceert de OESO een eerste groot onderzoek naar kleuteronderwijs in de deelnemende landen. Dit Amerikaanse onderzoek is alvast zeer interessante lectuur. Johan De Wilde vat het rapport samen en bespreekt het meest opvallende inzicht.

Kleutergewijs

Een globale benadering op kleuteronderwijs dat een breed gamma aan leerdoelen vooropstelt en actief leren vanuit het kind propageert, lijkt de verschillen tussen SES-kinderen en andere kinderen eerder te vergroten dan te verkleinen. Dat is een van de markantste conclusies van een team van Amerikaanse onderzoekers dat een overzicht heeft gepresenteerd van wat we weten over effectief onderwijs, onderwijs dat kleuters veel doet leren. Je kan hun rapport gratis downloaden en erin grasduinen. Het is voer voor meer blogberichten, maar met deze kluif ga ik alvast aan de haal.

Ons brede curriculum drukt ons mensbeeld uit en daarmee basta

Doelen bepalen is een normatieve kwestie. Politici steken niet alleen geld in wat ze belangrijk vinden, ze bepalen ook wat het verdient als ontwikkelingsdoel nagestreefd te worden en wat niet. Voor kleuters vinden zij dat een brede ontwikkeling wenselijk is, een ontwikkeling die verder kijkt dan taal en wiskunde, maar ook…

View original post 1.059 woorden meer

Een gedachte over “Het weinige wat we weten over effectief kleuteronderwijs is best schokkend

  1. Pingback: Nieuw OESO-rapport over onderwijs aan de jongste kinderen: starting strong | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s