Bijna niet te geloven: hoe een schrijfoefening van 15 minuten levens van jongeren kan veranderen

Ongeveer al mijn belletjes beginnen te rinkelen als ik hoor dat een schrijfoefening in de eerste jaren van het middelbaar onderwijs niet enkel dan voor betere leerresultaten zorgt, maar zelfs een blijvende impact heeft die jaren later nog terug te vinden is.

Toch zou het verhaal kloppen en de schrijfoefening is er niet zomaar eentje. J. Parker Goyer en Geoffrey Cohen organiseerden al jaren geleden 2 RCT (randomized controlled trials), waarbij willekeurig jongeren uit minderheidsgroepen geselecteerd werden om deel te nemen aan een experiment waarbij ze gevraagd werden om een reeks van schrijfoefeningen te doen. De controlegroepen kregen een neutrale schrijfoefening, de anderen kregen een lijst van waarden zoals integriteit, creativiteit, culturele identiteit, familieband,… en werden gevraagd om over de twee of drie waarden te schrijven die zij het belangrijkste vonden voor hun eigen identiteit. Gedurende de loop van het jaar herhaalden de leerlingen in de waardengroep deze schrijfoefening twee tot vijf keer.

Nu hebben ze jaren later 500 van de deelnemers van beide experimenten terug gecontacteerd en wat blijkt? Latino studenten die de oefening deden aan het begin van het secundair onderwijs, hadden 5 keer meer kans om in meer uitdagende richting te zitten in het derde jaar van middelbaar onderwijs. Zwarte studenten die deelnamen aan het onderzoek – en die langer gevolgd werden in het onderzoek – gingen significant vaker verder studeren en vaker aan meer selectieve instellingen (in de VS studeer je niet zomaar waar je wil) in vergelijking met jongeren die niet de schrijfoefening deden.

Ook opvallend: de oefening had geen blijvend effect op blanke leerlingen.

De redenering achter de schrijfopdracht is dat de stap naar het middelbaar onderwijs een moment is die erg vormend kan zijn voor het verdere leven van de jongere. Door de jongeren op dat moment deze gerichte schrijfoefening te geven, kon een stuk de onzekerheid van deze periode doorbroken worden én tegelijk bepaalde positieve kenmerken van de eigen identiteit in de verf gezet worden.

Dit onderzoek smeekt om replicatie in verschillende regio’s. Niet omdat ik niet in de resultaten geloof – het onderzoek lijkt me echt prima uitgevoerd – maar wel om eerst en vooral te kijken of het overal even goed werkt. En als dat het geval is, heb ik misschien een ideetje om in te voeren bij het begin van het schooljaar in het middelbaar onderwijs…

Abstract van het longitudinale deel van het onderzoek:

Small but timely experiences can have long-term benefits when their psychological effects interact with institutional processes. In a follow-up of two randomized field experiments, a brief values affirmation intervention designed to buffer minority middle schoolers against the threat of negative stereotypes had long-term benefits on college-relevant outcomes. In study 1, conducted in the Mountain West, the intervention increased Latino Americans’ probability of entering a college readiness track rather than a remedial one near the transition to high school 2 y later. In study 2, conducted in the Northeast, the intervention increased African Americans’ probability of college enrollment 7–9 y later. Among those who enrolled in college, affirmed African Americans attended relatively more selective colleges. Lifting a psychological barrier at a key transition can facilitate students’ access to positive institutional channels, giving rise to accumulative benefits.

Enkele extra bronnen over het onderzoek:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s