Kinderen aandacht leren… op 12 maanden?

Het zou me niet verwonderen als er bij dit onderzoek bij verschillende mensen pedagogische vragen gesteld worden, maar onderzoekers zijn er in geslaagd om kinderen van 12 maanden te trainen in aandacht geven met een reeks van 5 sessies van in totaal 95 minuten gespreid over 2 weken.

48 een-jarigen deden mee in dit experiment, waarbij 1 groep getraind werd, en 1 groep functioneerde als controlegroep. Onmiddellijk na de laatste sessie én 6 weken later werden beide groepen getest op aandacht en vergeleken met de pretest.

Er waren duidelijke verbeteringen merkbaar bij de testgroep onmiddellijk na de laatste sessie. Ze konden langer hun aandacht vasthouden dan voor de training, gemakkelijker het gezicht van andere kinderen herkennen en werden beter in stapsgewijs leren. Enkel het geheugen werd niet beter, wellicht omdat het werkgeheugen op deze leeftijd nog te zwak is.

Ook opvallend: het stresshormoon cortisol was lager bij deze kinderen terug in vergelijking met de pretest en de controlegroep. De onderzoekers vermoeden dat gerichte aandacht aanleren kan leiden tot betere zelfregulatie en minder angst.

6 weken later was er nog maar weinig merkbaar van al deze effecten, op 1 ding na: volgehouden aandacht was lichtjes achteruitgegaan, maar bleek nog steeds beter dan bij de controlegroep en de testgroep bleek nog steeds sneller te leren.

Dat de meeste effecten verdwenen, wordt geweten aan de korte duur (6 weken) van de training, het traditionele meer onderzoek is dus nodig. Zeker wat dit kan betekenen voor de dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld in de kleuteropvang, is nog te onderzoeken.

Anderzijds hopen de onderzoekers met dergelijke bevindingen eventueel kinderen die later problemen zouden hebben met aandacht, vroeg genoeg te kunnen helpen.

Abstract van het onderzoek:

Previous research has suggested that early development may be an optimal period to implement cognitive training interventions, particularly those relating to attention control, a basic ability that is essential for the development of other cognitive skills. In the present study, we administered gaze-contingent training (95 min across 2 weeks) targeted at voluntary attention control to a cohort of typical 12-month-old children (N = 24) and sham training to a control group (N = 24). We assessed training effects on (a) tasks involving nontrained aspects of attention control: visual sustained attention, habituation speed, visual recognition memory, sequence learning, and reversal learning; (b) general attentiveness (on-task behaviors during testing); and (c) salivary cortisol levels. Assessments were administered immediately after the cessation of training and at a 6-week follow-up. On the immediate posttest infants showed significantly more sustained visual attention, faster habituation, and improved sequence learning. Significant effects were also found for increased general attentiveness and decreased salivary cortisol. Some of these effects were still evident at the 6-week follow-up (significantly improved sequence learning and marginally improved sustained attention). These findings extend the emerging literature showing that attention training is possible in infancy.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s