Een reflectie: Hoe ver mag je als ouder gaan?

Kleutergewijs

Hoe ver (letterlijk!) mag je als ouder gaan wanneer je je kinderen naar school brengt? Welke al dan niet denkbeeldige lijn wordt er voor ouders getrokken? Het verschil in visie en aanpak van scholen is vaak groot in de praktijk. Telkens wanneer ik studenten bezoek tijdens stageperiodes, en ik in de ochtend weer een andere school binnen wandel, stel ik mezelf de vraag waar de keuze van scholen op gebaseerd is (tot aan de lijn, tot op de speelplaats, tot in de klas), en wat het effect daarvan is op betrokkenheid van en met ouders.

Het STOP! -signaal

Je ziet het wel vaker aan de schoolpoort van de kleuterschool, het bord “vanaf hier kan ik het alleen!” of “hier neem ik afscheid!”. Soms ontbreken de borden, en is het een rode of witte lijn die visueel aangeeft wanneer ouders al dan niet ‘in overtreding zijn’ wanneer ze hun zoon of…

View original post 535 woorden meer

Geef een reactie

