School, de smartphone, ouders en discipline

Gisteren deed de volgende tweet van de BBC me afvragen of dit fenomeen zich ook voordoet in ons taalgebied:

Ik stelde daarom de vraag op twitter of collega-onderwijsmensen ook al meemaakten dat een leerling via de gsm zijn of haar ouders verwittigde om tegen de straf in te grijpen op school.

Al snel kreeg ik verschillende bevestigende antwoorden.

Nu, het hoeft niet per se via de telefoon te gebeuren:

Maar de resultaten zijn soms echt triest:

Dit gebeurt niet enkel in het leerplichtonderwijs, maar ik kreeg ook enkele reacties uit het hoger onderwijs:

Maar het kan altijd straffer:

Maar concreet? Wat te doen?

Iemand suggereerde:

Of:

En dan is er zeker nog deze literatuurtip:

Nog een laatste tweet plaatst alles wat in perspectief:

Ik wil de discussie hier zeker nog niet mee sluiten. Reacties, aanvullingen, bedenkingen, zijn nog steeds meer dan welkom. My 2 cents: misschien is het interessant om als team én in samenspraak met de ouders (oudervereniging), hierover een standpunt en/of beleid te vormen?

Een gedachte over “School, de smartphone, ouders en discipline

  1. Ook voor mij herkenbaar. Ik geef les in het middelbaar. Het kwam zelfs zover dat een ouder (zelf lesgever aan VIVES!) vooraf naar de directie trok om over de komende examens van mij te praten!!!
    Waar gaan we naartoe met zo’n mentaliteit?
    Toch niet heel snugger om zo je kinderen te pamperen & op termijn zwak te maken tegenover de harde maatschappij.
    Spijtig voor die kinderen.

Geef een reactie

