Peuters en kleuters zijn dol op tablets, maar hoe leren ze ermee?

Kleutergewijs

Er zijn al heel veel educatieve apps op de markt, vooral voor de leeftijdsgroep van 2 tot en met 5. Onderzoekers onderzochten onlangs in hoever peuters en kleuters woordjes leren in een zelfontwikkelde interactieve app. We geven jullie enkele opvallende resultaten mee:

Peuters leren weinig door hun gebrekkige zelfsturing

Zelfs tweejarigen steken iets op uit een educatieve app gericht op woordenschat, maar vier- en vijfjarigen leren veel beter woordjes. De onderzoekers verbinden dit resultaat met het spelgedrag van de kinderen: door hun gebrekkige zelfsturing hebben peuters de neiging om te pas en te onpas met hun vinger op de tablet te drukken, zelfs tijdens een speluitleg wanneer het niet gevraagd wordt. Hierdoor letten ze niet meer op de taal bij het spel.

Waar de een baat bij heeft, stoort de ander

In een spelletje kan je iets veranderen door er met je vinger op te drukken (tappen) of het te verslepen naar een andere plaats. Voor sommige kleuters…

View original post 179 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s