De hersenen van jongeren die opletten in de klas synchroniseren met elkaar, maar…

Vorige week zag ik dit onderzoek al voorbij komen, en gisteren wees Jan de Mol me er al op: als leerlingen opletten in klas, zijn hun breinen ‘in sinc’.

Interessant en vooral mooi dat men nu ook naar interactie tussen leerlingen en leerkrachten kijkt. Maar… dan komt er een andere belangrijke vraag: wat moeten we hier mee. We weten dit nu, maar hoe kunnen we dit praktisch gebruiken.

En dan bots je al snel op dingen die we misschien niet willen. Uit het onderzoek blijkt namelijk de mate van opletten bepalend te zijn voor het synchroniseren én ook de mate waarin de leerling de leerkracht graag mag.

Beeld je dan maar even het oudercontact in… Beste ouders, Jan lette duidelijk niet zo goed op, zijn hersenscans tonen dit. Trouwens, kan het zijn dat hij mij niet graag heeft?

Of ouders die zeggen: volgens deze hersenscan ben je niet echt vriendelijk voor onze dochter waardoor ze niet echt kan syncen?

Begrijp me niet verkeerd, dergelijk onderzoek blijf ik heel belangrijk vinden, maar tegelijk moeten we evengoed nadenken wat we dan in de praktijk willen (en wat niet).

Abstract van de studie:

The human brain has evolved for group living [ 1 ]. Yet we know so little about how it supports dynamic group interactions that the study of real-world social exchanges has been dubbed the “dark matter of social neuroscience” [ 2 ]. Recently, various studies have begun to approach this question by comparing brain responses of multiple individuals during a variety of (semi-naturalistic) tasks [ 3–15 ]. These experiments reveal how stimulus properties [ 13 ], individual differences [ 14 ], and contextual factors [ 15 ] may underpin similarities and differences in neural activity across people. However, most studies to date suffer from various limitations: they often lack direct face-to-face interaction between participants, are typically limited to dyads, do not investigate social dynamics across time, and, crucially, they rarely study social behavior under naturalistic circumstances. Here we extend such experimentation drastically, beyond dyads and beyond laboratory walls, to identify neural markers of group engagement during dynamic real-world group interactions. We used portable electroencephalogram (EEG) to simultaneously record brain activity from a class of 12 high school students over the course of a semester (11 classes) during regular classroom activities ( Figures 1 A–1C; Supplemental Experimental Procedures , section S1). A novel analysis technique to assess group-based neural coherence demonstrates that the extent to which brain activity is synchronized across students predicts both student class engagement and social dynamics. This suggests that brain-to-brain synchrony is a possible neural marker for dynamic social interactions, likely driven by shared attention mechanisms. This study validates a promising new method to investigate the neuroscience of group interactions in ecologically natural settings.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s