De mythe van de succesvolle school dropout

Heb je nog een diploma nodig? Zuckerberg, Gates en Jobs maakten hun studies niet af, dus sommige zouden durven opperen dat om succesvol te zijn je geen diploma nodig hebt. Nu, dat er hier een redeneerfout in schuil gaat, is niet moeilijk te ontdekken. Hoeveel mensen zonder diploma werden succesvol? Het is ook nog steeds zo dat een opleiding de beste garantie op werk biedt.

Maar je kan ook nog de andere vraag stellen: hoeveel mensen in topposities hebben geen diploma behaald? Via het WEF vond ik deze grafiek gebaseerd op een onderzoek bij meer dan 11000 CEO’s, bankiers, politici,…:

Het is behoorlijk deprimerend in deze studie van Wai & Rindermann. Het is niet zo dat je geen diploma nodig hebt om tot een van deze posities te raken, nee, je hebt zelfs maar best een diploma van een topuniversiteit.

Abstract van het onderzoek:

There are many factors that go into high educational and occupational achievement, including hard work, motivation, and luck. But how important is talent? Specifically, how likely were global innovators and leaders intellectually talented or gifted when younger? This paper reviews retrospective data on multiple US samples (Total N = 11,745), including Chief Executive Officers, federal judges, politicians, multi-millionaires and billionaires, business leaders, elite journalists, and the “most globally powerful men and women”, examining to what extent these groups were in the top 1% in general intellectual talent in youth, also examining their educational backgrounds. About 50% of these leaders were in the top 1% of our indicator of ability, so overrepresented by a factor of about 50. Elite education, and especially the impact of Harvard, was notable, suggesting that in addition to talent, elite education and networks were important. These data suggest that various occupations may draw from different levels of intellectual giftedness. Based on this data and a synthesis of prior literature, concrete policy recommendations for gifted education are provided. We recommend a policy focus on talented low income and disadvantaged students, who are greatly underrepresented among these leaders of US society.

2 gedachten over “De mythe van de succesvolle school dropout

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s