Het derde deel van het PISA-rapport, samenvatting + commentaar

Er is een nieuwe deel van PISA 2015 vrijgegeven en de 525 pagina’s bevatten veel, heel veel. Ik zal in de loop van de dag de samenvattende powerpoint van Andreas Schleicher hier ook nog delen, maar gelukkig maakte de OESO ook deze samenvatting.

Hieruit blijkt dat Nederland weer de gelukkigste 15-jarigen heeft (belangrijk, België is zonder de cijfers voor Vlaanderen):

Nog enkele opvallende elementen – uit de samenvatting -:

  • The majority of students in 67 countries and economies feel that they belong to the school community. However, in many countries, disadvantaged students and first-generation immigrant students were less likely to report feeling a sense of belonging at school than other students.
  • On average across OECD countries, and in many partner countries and economies, students’ sense of belonging at school weakened between 2003 and 2015.
  • One in five students reported that they experience some form of unfair treatment by their teachers (they are harshly disciplined, or feel offended or ridiculed in front of others) at least a few times in a given month.
  • Some 4% of students across OECD countries (the equivalent of around one student per class) reported that they are hit or pushed around by other students at least a few times per month. Another 8% of students reported that they are hit or pushed a few times per year. Around 11% of students reported that other students make fun of them, and 8% reported that they are the object of nasty rumours at least a few times per month.
  • Girls are less likely than boys to become victims of physical aggression, but are more likely to be the object of nasty rumours.
  • There is less incidence of bullying in schools where students reported that there is a better disciplinary climate in the classroom and where students perceive that their teachers behave fairly.
  • On average across OECD countries, students attending schools where bullying is frequent, by international standards, score 47 points lower in science than students in schools where bullying occurs less frequently. This difference is equal to 25 score points after accounting for the socio-economic profile of the school.
  • Students who are frequently bullied were more likely to report that their parents do not help them with difficulties at school than students who are not frequently bullied.

Het rapport zelf voelt eerlijk gezegd af en toe behoorlijk rommelig aan en zeker niet gebruiksvriendelijk. De manier van rapporteren wisselt nogal doorheen het rapport, waardoor vergelijken zeer moeilijk gemaakt wordt. Vaak vermoed ik ook een zoektocht naar correlaties, maar zonder dat de onderzoekers echt weten hoe – toevallige? – overeenkomsten ontstaan. Ik heb ook – terug – foutjes gevonden, wat ook stoort. Nog een zwakke plek in het rapport is dat er vaak vooral de perceptie van de leerling beschreven wordt. Zo voelen ze zich onheus behandeld, niemand weet of het echt zo is. De druk wordt al dan niet echt ervaren, maar niemand kan met zekerheid zeggen of die druk al dan niet door de school effectief opgelegd wordt.

Tegelijk zijn er enkele nagels waar niet genoeg op kan geklopt worden, en waar dit rapport extra voeding kan voor geven:

  • het negatief effect van pesten,
  • het belang van ouderbetrokkenheid,
  • goed presteren en ongelukkig voelen hoeft niet samen te gaan en gaat beter niet samen.

Wereldschokkende, vernieuwende inzichten? Nee, bijvoorbeeld het belang van minimaal een keer per dag samen eten als gezin kennen we al lang. Zijn deze inzichten blijvend belangrijk? Ja.

Een gedachte over “Het derde deel van het PISA-rapport, samenvatting + commentaar

  1. Pingback: Samenvattende PISA-presentatie: jongeren en welbevinden | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s