Waarom moet ik dit kennen? (of de link tussen onderwijs en verzekeringen)

Het is een vraag die je wel vaker hoort in een klas: waarom moet ik dit kennen? Diezelfde vraag krijgt later een volwassen versie in de vorm van “waarom moest ik dit ooit leren op school, ik heb het nooit meer moeten gebruiken?”. Gisteren bedacht ik dat dit erg lijkt op de vraag “waarom moet ik me verzekeren?”

Er bestaan veel verzekeringen: tegen brand, diefstal,… voor onze wagen, ons huis, ons leven. We verzekeren ons voor in geval van nood, in de hoop dat we de verzekering nooit zullen nodig hebben. Sommige verzekeringen zijn verplicht in ons land, omdat het ook effect kan hebben op het leven van anderen. Als we met de wagen rijden, en we botsen op iemand anders, dan speelt onze verzekering een cruciale rol voor die andere.

De vergelijking met een verzekering is niet zo onlogisch als je bijvoorbeeld kijkt naar leren zwemmen. Als samenleving vinden we het blijkbaar belangrijk dat kinderen kunnen zwemmen. Zwemplezier en beweging kan hierbij belangrijk zijn, maar zelfredzaamheid speelde hierbij ook een rol. Als we vandaag praten over mediawijsheid of omgaan met fake news, idem.

Als we de vergelijking doortrekken, dan bestaat er ook wel zoiets als oververzekerd zijn. Risico’s die door meerdere verzekeringen onnodig tegelijk gedekt worden. De onderwijsvariant is dan: delen van het curriculum dat we echt niet meer nodig hebben. Aan de andere kant, vergelijkingen gaan nooit 100% op. Onderwijs heeft namelijk ook een conserverende taak, zie onder andere het werk van Hannah Arendt hierover, onderwijs moet ook dingen doorgeven die we als samenleving belangrijk vinden.

Een laatste element van verzekeren ontbreekt vaak in onderwijs. Verzekeren is zelden eenmalig. Je hernieuwt vaak je polis, al was het maar door de maandelijkse of jaarlijkse betaling. We weten dat herhaling in onderwijs ook zeer goed werkt, maar of die altijd zo effectief gebeurt? Het herhalen wordt vaak pas helemaal een sof als onderwijs eenmaal voorbij is. Of dient daar dan levenslang leren voor?

Een gedachte over “Waarom moet ik dit kennen? (of de link tussen onderwijs en verzekeringen)

  1. Pingback: Waarom geschiedenisles op school zo belangrijk is… | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

