Hoe je kan helpen leren kiezen… in de kleuterklas

Leren kiezen is volgens mij een van belangrijkste opdrachten die we hebben in een wereld die steeds meer keuze bevat. Maar hoe doe je dat? Nieuw onderzoek keek hoe het kiezen van kinderen uit wat wij de kleuterklas zouden noemen kan verbeterd worden. 81 kinderen tussen 3 en 5 deden mee aan het onderzoek.

Wat blijkt? De onderzoekers deden een gesprek van 5 minuutjes met een deel van de kinderen – de testgroep – over het recente verleden (bvb “wat heb je vandaag allemaal al gedaan”) en hun toekomstige ‘zelf’ (oa “wat ga je straks doen?”, maar ook “wat ga je binnen een paar weken doen” of zelfs “wat wil je doen als je groot bent”). Vervolgens deden de onderzoekers vier verschillende experimenten waarin keuzes centraal staan. Wat bleek? De kinderen uit de testgroep versloegen de kinderen uit de controlegroep – zonder gesprek – op elk terrein.

Op basis van het onderzoek is het moeilijk te voorspellen hoe lang het effect zal duren – wat ook BPS Digest opmerkt waar ik dit onderzoek vond. Maar de onderzoekers stellen wel dat er zo een nieuw belangrijk principe ontdekt is:

“These results have implications for caregivers’ day-to-day interactions with preschoolers; because even brief conversations with adults can help scaffold, shape, and activate concepts about one’s extended self. Critically engaging young children in conversations where they are provided with opportunities to cognitize, remember, and discuss their extended selves may ultimately help them make future-oriented decisions that benefit those extended selves.”

Abstract van het onderzoek:

The ability to act on behalf of one’s future self is related to uniquely human abilities such as planning, delay of gratification, and goal attainment. Although prospection develops rapidly during early childhood, little is known about the mechanisms that support its development. Here we explored whether encouraging children to talk about their extended selves (self outside the present context) boosts their prospective abilities. Preschoolers (N = 81) participated in a 5-min interaction with an adult in which they were asked to talk about events in the near future, distant future, near past, or present. Compared with children discussing their present and distant future, children asked to discuss events in their near future or near past displayed better planning and prospective memory. Additionally, those 2 conditions were most effective in eliciting self-projection (use of personal pronouns). Results suggest that experience communicating about the temporally contiguous, extended self may promote children’s future-oriented thinking.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s