Even over de #pano uitzending over stress bij kinderen

Het is zeer aanlokkelijk om als je het eens bent met een boodschap je kritische bril af te leggen. Gisteren brach Nic Balthazar in Pano een reportage over stress bij kinderen. Bert en ikzelf vinden dit ook een belangrijk thema, we kaartten het al aan in ons boek “Ik was 10 in 2015“. Maar ik vertaalde ook het boek van Dan Willingham waarmee ik onderschreef dat je best het meest kritisch bent voor de dingen waar je in gelooft.

En er zijn namelijk wel wat bedenkingen te maken bij deze uitzending. Een van de belangrijkste bronnen voor de uitzending is een recente bevraging van de Vlaamse Scholierenkoepel. Deze peiling kreeg veel aandacht in de media, maar…de bevraging is niet wetenschappelijk gebeurd en je kan echt wel vragen stellen bij de representativiteit:

Een tweede ding was dat gisteren door de reportagemaker een link gelegd werd met Finland waar door minder punten en huiswerk de kinderen gelukkiger zouden zijn. Opvallend genoeg is het welbevinden van de Vlaamse jongeren op school in PISA 2012 hoger dan in Finland.  Over het huiswerk is ook nog heel veel te vertellen, maar dat deed ik al een paar keer.

Eind april komt PISA met een nieuw rapport over precies die welbevinden gebaseerd op de afname in 2015. Ik ben benieuwd naar de resultaten van een wel representatieve steekproef. Ook de JOP-monitor werkt aan een nieuwe bevraging voor rapportage volgend jaar. Oja, uit de vorige ronde bleek dat scholen het welbevinden op school erfden… van buiten school maar zelf weinig impact hadden ten goede of ten kwade. Science can be a bitch.

Ten slotte kreeg ik gisteren verschillende berichtjes over een uitspraak van Peter Adriaenssens in de uitzending waarbij hij pleit om aan te sluiten bij de stijl van elke leerling. Ik ga er maar even vanuit dat de kinderpsychiater die ik zeer waardeer, het over de omgangsstijl had, en niet over de leerstijl. Ik was er ooit bij in Brussel toen hij van enkele Britse wetenschappers te horen kreeg dat dit laatste complete onzin is.

Geef een reactie

