Van bengeltjes naar engeltjes? Wat je kan doen om de socio-emotionele ontwikkeling te bevorderen

Kleutergewijs

Dat niet alle kleuters zich gedragen als engeltjes, dat was deze week nog in het Vlaamse nieuws. Engeltjes of bengeltjes, je begeleidt hen allemaal zo goed als mogelijk in hun socio-emotionele ontwikkeling.

Gebruik jij een effectieve aanpak? Succesvolle programma’s hebben de volgende gemeenschappelijke eigenschappen volgens onderzoek dat net verscheen:

  • Je verbetert niet alleen de omgeving, maar je leert ook expliciet socio-emotionele vaardigheden aan de kleuters.
    • Een positieve omgeving wordt gevormd door het klasklimaat, goede instructiegewoontes, klasmanagement, schoolinitiatieven.
    • Socio-emotionele vaardigheden leren houdt in dat je in de klas hieromtrent activiteiten doet waarbij de vaardigheden doelbewust en expliciet worden onderwezen, en er kansen worden gecreëerd om de vaardigheden te oefenen in rollenspel en door voorbeelden.
  • Activiteiten voor socio-emotionele ontwikkeling:
    • gebeuren in een doordachte volgorde.
    • activeren de kleuters door veel variatie te voorzien en de kleuters de kans te geven om te oefenen en de vaardigheden in echte situaties toe te passen.
    • focussen ook echt op…

View original post 129 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s