Wie beantwoordt best de vraag ‘waarom moeten we dit leren?’

Het is een vraag die elke leerkracht wel eens te horen krijgt: Waarom moeten we dit leren? Soms leidt dit tot een zucht, maar het is zeker een pertinente vraag. Een nieuwe studie bij Amerikaanse studenten die een online cursus volgden (lees, zeer welbepaalde omstandigheden) toont dat het antwoord op die vraag beter niet van de leerkracht komt, maar dat studenten die van medestudenten een positief antwoord krijgen op die vraag beter scoren. Of beter: op korte termijn werkt het antwoord van zowel de docent als de medestudenten positief, maar op lange termijn – op het einde van het semester – bleek de duiding van de docent minder goed te werken dan deze van de medestudenten.

Erger nog: de studenten die niet te horen krijgen wat het belang is van wat ze moeten studeren, behaalden hogere scores dan de studenten die het waarom uitgelegd kregen van de docent.

De onderzoekers vermoeden dat de verklaring voor dit fenomeen ligt in het feit dat de docent ook de rol van beoordelaar opneemt terwijl de leerlingen zich meer met elkaar kunnen identificeren.

Betekent dit nu dat je beter zelf niet meer deze vraag van je leerlingen beantwoordt, of dat je beter het belang niet meer duidt van je les? Ik denk het eerlijk gezegd van niet. Zoals ik al aangaf, waren de omstandigheden van het onderzoek wel heel erg specifiek. Tegelijk is de suggestie wel interessant om leerlingen met elkaar hierover te laten praten en elkaar het belang uit te laten leggen.

Abstract van het onderzoek:

Providing students with a rationale, or explanation of why learning content may be useful, can enhance motivation, but it remains unclear whether the source of the rationale moderates the effect. Accordingly, this study used a randomized experimental-control design to compare the effects of instructor and peer rationales on 59 undergraduates’ motivation and achievement in an online course. Both peer and instructor rationales positively influenced students’ interest in and perceived utility value of upcoming course content in the short term, but only peer rationales increased students’ applied knowledge and final grades at the end of the semester. Unexpectedly, peer rationales also decreased students’ relatedness to instructors. Qualitative results suggest that peer rationales may influence achievement by way of identification processes, while instructor rationales focus students’ attention on content.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s