Even dit…

Wat volgt is iets wat verschillende mensen al van me weten, maar waar ik bij mijn weten nog niet over schreef op deze blog, namelijk over de spelregels die ik mezelf opleg. Naar aanleiding van een twitterstormpje dat ik deze ochtend over me kreeg wil ik een van die specifieke spelregels even verduidelijken.

Enkele jaren geleden vroeg ik aan journalisten waarom ze mij steeds belden. Een welbepaald antwoord viel me erg op, en was ik ook blij mee: “we weten nog steeds niet tot welke club je behoort”. Dat laatste is namelijk een spelregel die ik heel belangrijk vind. Mijn favoriete quote is niet voor niets van Groucho Marx:

Daarom zal je vooral van mij duiding horen, eerder dan dat ik per se een kant kies. Het zorgt ervoor dat ik bepaalde debatten weiger: of – vaak – omdat ik er te weinig over weet, of omdat ik een kant zou moeten kiezen door het format en dat ik me zou moeten inschakelen in of ander standpunt of club. De laatste keer dat ik dit deed was in Berlijn en alhoewel onschuldig en grappig, heb ik er nog steeds spijt van.

Dit wil niet zeggen dat ik geen mening zou hebben, die heb ik zeer zeker, of dat ik mijn mening niet zou durven geven. Maar dan zeg ik het er ook meestal bij: dat het maar mijn mening is, niet meer. Net zoals nu de categorie ‘commentaar’ is aangevinkt bij deze post.

Een ander gevolg is dat ik me nooit tot een of ander politieke voorkeur zal bekennen. Heb trouwens de afspraak met mijn vrouw dat ze me mag slaan als ik ooit zou overwegen in de politiek te stappen. In de mate van het mogelijke probeer ik wel iedereen te beantwoorden die me een vraag stuurt.

Ik vind het niet erg dat mensen tegen me roepen omdat ze het niet eens met me zijn, alhoewel ik liever een gesprek heb op normalere toon. Meer moeite heb ik als men mij bij een of andere club zou indelen. Niet omdat ik die club slecht of goed zou vinden, maar wel omdat ik Groucho Marxist ben.

Geef een reactie

