Waarom laten we ons in het onderwijs zo graag beledigen?

De voorbije jaren zag ik het te vaak gebeuren. Je zit in een zaal vol leerkrachten of directeurs en vooraan staat er een spreker – meestal van buiten het onderwijs – die op een charismatische en grappige manier, de hele zaal beledigt als zijn ze schapen, verouderd, overbodig,… Je kan het ook in veel gedeelde video’s zien, zoals deze van Ken Robinson of die van Prince EA. Deze video’s zijn niet noodzakelijk echt correct (bvb Robinson) of helemaal fout (bvb Prince EA), maar ze worden toch massaal gedeeld, vaak door onderwijsmensen zelf.

Dit kan deels zijn omwille van een zelfkritische geest, waarbij leerkrachten zelf denken: het moet steeds beter. Het kan zijn vanuit een eigen ongemak over hoe bepaalde zaken lopen binnen het onderwijs. Soms is het ook gewoon goed dat iemand van buitenaf kijkt naar waar je mee bezig bent, maar dan graag iemand die verder gaat dan kretologie.

Maar… ik zie het andere te weinig. Veel te weinig. Leerkrachten en directeurs die trots vertellen waar ze mee bezig zijn. Die tegen goeroes zeggen dat ze niet weten waarover ze praten, maar dat ze gerust even een paar maanden mogen komen meedraaien. Die technofreaks erop wijzen dat deze een zoveelste utopisch beeld schetsen dat binnen 2 jaar achterhaald is en waar onderhuids vooral ongelijkheid een centraal thema is, terwijl onderwijs alle kinderen moet helpen.

Er gebeuren veel mooie dingen in het onderwijs, genoeg om trots op te zijn. Er blijft genoeg werk aan de winkel – zoals in elke sector – om niet zelfgenoegzaam te zijn. Maar een beetje meer trots en zelfbewustzijn, zou er misschien kunnen voor zorgen dat meer mensen voor onderwijs kiezen. Dat minder mensen vragen aan toekomstige leerkrachten of ze niets beter konden vinden.

Het lerarentekort zullen we zo niet alleen kunnen oplossen, de overheid heeft ook nog werk, maar het is wel wat we zelf kunnen doen. Vandaag wordt de Global Teacher Price uitgereikt. Dit is een mooi initiatief om het mooie in de verf te zetten. Maar laten we samen meer tonen dat de winnaar gelukkig geen uitzondering is.

6 gedachten over “Waarom laten we ons in het onderwijs zo graag beledigen?

  1. Wij hebben in Nederland (en België) uitstekende sprekers. Misschien zouden we die prachtige onderwijsmensen kunnen helpen van hun Calimero Syndroom of spreekangst af te komen. Dat is best een issue. Niet iedereen kan namelijk zomaar op een podium gaan staan en 500 mensen zonder schroom toespreken.

    Volgens mij ligt het ook aan de organisatie van een Event (dat vaak wordt uitbesteed).
    Onderwijsmensen zouden misschien vaker gevraagd moeten worden om zelf mee te organiseren en mede eigenaar van de inhoud te zijn.

    Wanneer een spreker met een opdracht vanuit de Speakersacademy spreekt, is het dan iemand van binnen of buiten? 🙂

    • Hangt er van af wat die er naast doet, ikzelf werk met bureaus om 1 reden: zodat ik kan blijven les geven en onderzoek doen. Wil zelf vooral lesgever en onderzoeker zijn die ook toevallig spreekt ipv vice versa.

  2. Dank je wel Pedro! Dit stuur ik door naar mijn collega’s!

    We willen kinderen zo graag vertrouwen in eigen kunnen geven… “Ik mag er zijn! Ik kan het! Ik kan het zelf!” (Luc Stevens) Laten we onszelf daarin meenemen!

  3. Terechte oproep! Gelukkig slagen we er met KlasCement en ICT-praktijkdag wel in om veel van dat moois te laten delen met anderen, bottom-up, om leerkrachten te overtuigen dat hun zelfgemaakt lesmateriaal ertoe doet of dat hun ICT-vaardigheid breder gedeeld mag worden. We geven leerkrachten vertrouwen in eigen kunnen.

    In Nederland sluit http://kijkmijnschool.nl mooi aan bij deze oproep. Zelf doen we het op de ICT-praktijkdag, door Teachmeets te organiseren, of via de Edcamps. Er is nood aan!

    Ik ergerde me immers ook enorm aan dat filmpje van Prince EA. Door onderwijs te schofferen kom je nergens. Deel wat mooi is!

    Ook op de volgende ICT-praktijkdag in Kortrijk (22 mei) willen we praktijkvoorbeelden horen. En hopelijk is het dan inderdaad geen drempel om voor 300 mensen te moeten spreken. Dus … laat je horen! We gaan een hele voormiddag plenair kennisdelen. Net wanneer zo’n technofreak keynotespreker is, maar dat past ook wel eens in ons concept.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s