Oefenen van executieve functies op een wel heel bijzondere manier

Herinner je je nog de Marshmallow test?

Wat in onder andere deze test gemeten wordt, zijn wat we executieve functies zijn gaan noemen. Er bestaan veel verschillende indelingen, maar hou het voorlopig even over het belang van kunnen focussen, impulsen kunnen onderdrukken, kunnen plannen,… Zeer belangrijke elementen voor ons eigen functioneren.

Al een paar jaar wordt er druk onderzocht hoe je deze functies bij kinderen kan stimuleren en verbeteren, met voorlopig wisselend succes. Nu is er een nieuw onderzoek dat er in slaagde om positieve resultaten op te leveren, maar de aanpak is nogal apart: klassieke oefeningen waarbij elk kind in de kring exact moet nadoen wat de leerkracht doet. Het onderzoek – gepubliceerd in Child Development – werd prima uitgevoerd: dubbele pre- en posttest, de 7- en 8-jarige kinderen werden random over drie groepen verdeeld én het onderzoek gebeurde op 2 verschillende plaatsen in de wereld in zeer verschillende contexten: in Slovakije enerzijds en in Vanuatu, in de buurt van de Fiji-eilanden.

De drie groepen waarin de 210 kinderen werden verdeeld:

  1. de controlegroep,
  2. een groep waarbij de kinderen moesten kopiëren wat de leerkracht deed én uitleg kregen wat de meerwaarde was van wat ze dit deden,
  3. een groep waarbij de kinderen moesten kopiëren wat de leerkracht deed én geen verklaring kregen over de meerwaarde van wat ze deden.

Bij deze laatste groep, ging het voor de leerlingen over het aanleren van rituelen. En wat blijkt: groep 2 en 3 deden het beide beter op de posttesten, maar groep 3 nog beter dan groep 2. Waarom is dit voor mij een bijzondere aanpak: we hebben hier te maken met een wel zeer klassieke, klassikale aanpak waarbij de leerlingen géén duiding krijgen over het waarom. Gisteren besprak ik dit onderzoek op Radio 1 in Nieuwe Feiten, en Lieven Vandenhautte plaagde me met de vraag: is dit niet het tegenovergestelde van wat de meeste pedagogen vertellen sinds de vorige eeuwwisseling?

Zelf ontdekte het onderzoek via BPS Digest.

Abstract van het onderzoek:

To be accepted into social groups, individuals must internalize and reproduce appropriate group conventions, such as rituals. The copying of such rigid and socially stipulated behavioral sequences places heavy demands on executive function. Given previous research showing that challenging executive functioning improves it, it was hypothesized that engagement in ritualistic behaviors improves children’s executive functioning, in turn improving their ability to delay gratification. A 3-month circle time games intervention with 210 schoolchildren (Mage = 7.78 years, SD = 1.47) in two contrasting cultural environments (Slovakia and Vanuatu) was conducted. The intervention improved children’s executive function and in turn their ability to delay gratification. Moreover, these effects were amplified when the intervention task was imbued with ritual, rather than instrumental, cues.

Een gedachte over “Oefenen van executieve functies op een wel heel bijzondere manier

  1. Pingback: Voor de Marshmallow test is het 1-0 voor Kameroen versus Duitsland | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s