Nee, je bent wellicht niet elektrogevoelig

Het moet iets meer dan vier jaar geleden zijn in het provinciehuis in Leuven. Ik wil me naast een dame zetten om naar een slotlezing te luisteren en haal mijn laptop boven om notities te maken. Ok, nee, ik beken: om wellicht een samenvatting te tweeten.

De dame naast me kijkt verschrikt en zegt dat ze zeer gevoelig is voor elektromagnetische velden en stelt dat als ik het toestel zou gebruiken, ze ergens anders zou gaan zitten. Wat gebeurde, nog voor ik mijn laptop kon wegsteken.

Ik snapte er niet veel van, moet ik bekennen. Heel het gebouw was 1 wifi-netwerk, toen al had iedereen een werkende gsm op zak, maar mijn laptop zou het grote verschil maken?

Via KloptDatWel.nl, die een nieuw onderzoek naar het fenomeen samenvatten, blijken mijn bedenkingen niet onterecht:

Nogal wat mensen hebben het idee hebben dat ze gevoelig zijn voor elektromagnetische velden en daar zelfs lichamelijke klachten van krijgen. Een flink deel van deze elektrogevoeligen geeft aan dat ze vrijwel direct doorhebben of ze blootgesteld worden aan straling van Wi-Fi, mobiele telefoons, DECT telefoons of andere bronnen, en wanneer niet. In testsituaties waarbij de proefpersonen niet konden zien of horen aan apparaten of ze aan of uit stonden, was deze gevoeligheid evenwel nooit aantoonbaar. Recent Nederlands onderzoek laat zien dat elektrogevoeligen ook in een vertrouwde omgeving niet beter dan de kansverwachting scoren.

Lees het hele artikel van Pepijn van Erp hier.

Geef een reactie

