De volgende woorden zijn geen synoniemen voor leren

Vandaag geef ik de hele dag les over leren en bedacht net dat het even handig is om een overzicht te geven van woorden en concepten die niet synoniem zijn aan leren:

  • Welbevinden: Je kan je perfect goed voelen, de les zeer aangenaam vinden, maar niet noodzakelijk iets bijleren.
  • Betrokkenheid: Leerlingen kunnen zeer actief meewerken, maar ook dit betekent niet noodzakelijk dat ze aan het bijleren zijn.
  • Hard werken: Idem
  • Zeer diep nadenken: maar geen antwoord vinden?

Begrijp me niet verkeerd: het is fijn als leerlingen leren én het aangenaam vinden, als ze leren én betrokken zijn, hard werken en diep nadenken én leren,… De grootste fout die we echter kunnen maken is dat we denken dat het ene een bewijs is voor het andere.

Prof. Rob Coe maakte deze lijst van deze en andere slechte aanwijzingen voor leren, “poor proxies for learning”, je vindt ze oa in Improving Education.

5 gedachten over “De volgende woorden zijn geen synoniemen voor leren

  1. Pingback: De volgende woorden zijn geen synoniemen voor l...

  2. Pingback: De moeilijke link tussen motivatie en leren | X, Y of Einstein?

  3. Pingback: How teaching wellbeing can support learning? | From experience to meaning...

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s