Red het loopbaanpact

Dit stuk is niet gericht tegen iemand, maar deze post is wel een belangrijke oproep aan alle betrokkenen: red het loopbaanpact.

De Standaard en de andere media berichten hoe het er momenteel voor staat:

Minister Crevits wacht een haast onmogelijke opdracht. Ze beseft dat het water diep is: vakbonden, koepels en minister gaan elk een andere richting uit. Al is iedereen het erover eens dat startende leerkrachten en 55-plussers een duwtje in de rug verdienen.

En dan heb ik maar 1 reactie: HELP!

Even concreet waarom?

Het lerarentekort duikt af en toe in de media op, maar is voor veel scholen vandaag al een acute werkelijkheid. Ik sprak vorige week verschillende directies buiten Antwerpen die ook met de handen in de haren zitten. Elke ochtend vrezen ze de mail dat er een leerkracht ziek zou zijn.

En het zal enkel maar erger worden. De cijfers die je hoort over mogelijke tekorten tegen 2020 (binnen 3 jaar) gaan tussen de 14000 en 20000 leerkrachten te weinig. Die cijfers verbergen grote regionale en inhoudelijke verschillen. Een leerkracht wiskunde, Frans of wetenschappen is nu al een witte raaf aan het worden. Als je wil weten wat dit concreet kan betekenen, in Nederland kennen ze die realiteit al goed:

Tegelijkertijd daalt al jaren op rij het aantal studenten in de lerarenopleiding. Samengevat: we hebben meer leerkrachten nodig, het aantal studenten daalt. Een onverhoopte stijging van studenten volgend academiejaar lost zal trouwens het probleem van het lerarentekort niet oplossen, enkel milderen. En oja, dan is er nog het probleem dat veel jonge leerkrachten binnen de vijf jaar stoppen.

De vrees voor een negatieve spiraal is niet denkbeeldig: steeds minder leerkrachten, daardoor steeds meer druk voor de leerkrachten die er wel nog zijn, job die hierdoor nog onaantrekkelijker lijkt te worden,…

Als je nu al depressief bent, lees niet verder, want er is meer…

Bekijk even de volgende slide over het effect van ervaren en onervaren leerkrachten:

Deze grafiek moet je combineren met deze tweede grafiek:

Yep, in Vlaanderen komen onervaren leerkrachten het vaakst voor groepen die het zwakst aan de start komen. Weet ook dat het effect van de leerkracht bij die groep net groter is. Dit aanpakken zou imho een groter positief effect hebben om de huidige ongelijkheid in onderwijs weg te werken dan enige andere onderwijshervorming.

Ik heb geen makkelijke oplossingen, ik vrees dat die er niet zijn. Ik probeer mijn steentje bij te dragen door met mijn collega’s zoveel mogelijk jongeren warm te maken voor onderwijs en hen zo goed mogelijk te vormen. Maar we kunnen het niet alleen.

Daarom deze oproep aan alle betrokkenen: red het loopbaanpact!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s