Spelenderwijs “schrijven” tijdens wereldoriëntatie of STEM

Kleutergewijs

Kleuters die kribbelen, hun “handtekening” plaatsen, lukraak letters schrijven, of ze al doelbewust uitkiezen… Het is erg belangrijk om deze spontane evolutie in de kleuterklas te ondersteunen, want dat ontluikend “schrijven” voorspelt de latere leesvaardigheid erg goed (NELP, 2008).

Gemakkelijk is het niet om kleuters tot schrijven aan te zetten. Een schrijfmachine in de schrijfhoek zorgt maar voor een kortstondige opleving, een wenskist doet al heel wat meer, ten minste als er een zinvolle aanleiding is om een wenskaart te schrijven. Ook spel is een motiverende context: een verkeersboete uitschrijven op de automat bijvoorbeeld. Nieuw voor mij waren de volgende praktijktips die vertrekken vanuit wereldoriëntatie of STEM als zinvolle aanleiding om te schrijven. Ze zijn uitvoerig uitgetest door Amerikaanse kleuters.

Tip 1: elke kleuter zijn eigen wetenschapsdagboek

Net zoals echte wetenschappers kunnen kleuters in een schriftje observaties “noteren”, ideeën of voorspellingen “neerschrijven”, en resultaten aangeven. Kleuters kunnen nog niet echt schrijven, maar ze kunnen wel:

  • dingen…

View original post 688 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s