Potentiële onderwijsmythe alert: bouncy bands

Kreeg via Frederik Eeckhout deze dit artikel toegestuurd met van zijn kant al een zucht, voor alle duidelijkheid.

Een nieuw product dat viraal gaat en fantastisch werkt… Bekijk de video:

Eerlijk waar: ik ben onder de indruk. Een elastiek slim verpakken en een gat in de markt ontdekken voor iets dat nog niet echt als een probleem ervaren werd.

En… de website van de fabrikant heeft een knop met Research! En dan zie je vooral geen wetenschappelijke studies, maar een paar bevragingen van klanten. Een paar scholen hebben ook een pre- en posttest gedaan, maar oops, men heeft blijkbaar nog niet van het Hawthorne-effect gehoord en door de aanpak van het onderzoek kan je in feite niet zeggen of het werkt.

En daarom schrijf ik bewust potentiële mythe, want je hebt wellicht gemerkt dat ik ook niet geschreven heb dat het niet werkt, gewoonweg omdat we geen flauw idee hebben op basis van deze bronnen. Ik heb zelf gecheckt of er toevallig niemand anders iets gelijkaardigs onderzocht heeft, maar vooralsnog zonder succes.

Wel 1 ding bijgeleerd tijdens mijn zoektocht: las vrij veel over het restless leg syndrome dat bij kinderen en tieners kan voorkomen en dat een negatief effect kan hebben op aandacht… maar dat zou dan vooral veroorzaakt worden door slecht slapen door de beenbewegingen, en dan bedoel ik niet slapen in de klas maar ’s nachts.

2 gedachten over “Potentiële onderwijsmythe alert: bouncy bands

  1. Bewegen is goed voor je brein. Zie het onderzoek van Eric Scherder o.a.. Scherder vergadert daarom al wandelend en heeft trappers onder zijn bureau staan.Verder zie je dat kinderen inderdaad vaak wiebelen in de klas. Deze elastiek probeert daar op aan te sluiten. het ziet echter niet uit. En of deze bewegingen daadwerkelijk vergelijkbaar zijn met wandelen of fietsen….Het leidde bij mij thuis -met een als orthopedagoge (werkzaam op een school) als partner, tot de nodige hilariteit.

  2. Pingback: Mijn presentatie op ResearchED samengevat door Claire Ohlenslchlager #rEDAdam | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

