Misschien is 1 september 2019 toch een beter idee?

De kogel is door de kerk, de onderwijshervorming is een feit en de datum van ingaan werd op de persconferentie nog bevestigd door minister Crevits: 1 september 2018. Politiek is dit heel goed te begrijpen, los van verkiezingsdata toont het daadkracht, enz.

Maar toch zijn er ook twee argumenten om het een jaar trager te doen die ik wil meegeven als food for thought, niet meer, niet minder:

  • Een van de meest opvallende uitspraken tijdens de persconferentie was dat de eindtermen slechts een update zouden krijgen. Dit lijkt me nogal haaks te staan op de hele bevraging en campagne. In de tweede helft van het vorige jaar heeft het parlement de discussie over de uitgangspunten van de nieuwe eindtermen naar zich toe getrokken en dit kost natuurlijk tijd. Ik hoorde links en rechts nu wel dat het kabinet de eindtermen weer meer naar zich toegetrokken heeft, wellicht om sneller te kunnen gaan. Misschien is de uitspraak over ‘update’ wel in die zin te begrijpen. Persoonlijk zou ik het nog meer jammer vinden dat de eindtermen niet ingrijpend aangepast worden dan de teleurstelling die je nu bij veel mensen ziet rond de onderwijshervorming. Zoals ik al vaker schreef: ik denk dat deze meer impact hebben dan structuurveranderingen. De minister gaf trouwens ook aan dat de eindtermen pas klaar moeten zijn voor het eerste jaar, ik vermoed dat ze eerste graad bedoelde. Maar met het belang van leerlijnen indachtig, hoop ik dat de grote lijnen voor de zes jaar er ook van in het begin zullen zijn. En dan heb ik nog niets gezegd over de eindtermen in het basisonderwijs?
  • Scholen zullen moeten kiezen in hoever ze gaan in de onderwijshervorming (ik schrijf bewust scholen, maar het kunnen ook andere krachten zijn.) Het is natuurlijk altijd zo dat door de enorme vrijheid die scholen krijgen dat ze zelf kunnen kiezen om later te beginnen met andere benaderingen dan vandaag. Maar: als je weinig tijd hebt om alles voor te bereiden als school (terug, koepels kunnen vaak verder zitten), dan zal je misschien eerder geneigd zijn om zo weinig mogelijk te veranderen, zeker nu de incentives voor verandering zeer beperkt lijken. Een tip dus voor de voorstanders van vergaande hervormingen, pleit voor tijd.

Er zijn natuurlijk ook redenen te bedenken, naast politieke, om wel snel te gaan. Het betekent bijvoorbeeld hopelijk een jaar eerder betere ondersteuning voor de B-stroom. Ik hoop zo ook dat de drieslag verdiepen, verkennen, versterken effectief een verbetering van het eerste jaar van de eerste graad zal betekenen, maar terug: de ontwikkeling van de tools om leerkrachten in basis- en secundair onderwijs om kinderen hier goed in bij te staan vergt de nodige tijd.

Geef een reactie

