Brief aan de minister

Ik zou zelf niet zo vaak hameren op 21ste eeuwse competenties, wegens niet zo veel verschillend met de 20ste eeuwse of zelfs de 7 vrije kunsten, maar verder: prima oproep!

DUURZAAM ONDERWIJS

2017 wordt voor het Vlaamse onderwijsbeleid sowieso een historisch jaar. De Vlaamse regering hakt immers dit jaar de knoop door rond de vernieuwing van de eindtermen. De ervaring leert ons dat die nieuwe eindtermen tijdens de volgende twintig jaar van kracht zullen zijn en de bakens zullen uitzetten voor leerplannen, methodes, curricula, de evaluatie van leerlingen en de evaluatie van de kwaliteit van ons onderwijs. Kinderen die in 2017 geboren worden zullen dus wellicht het secundair onderwijs al verlaten hebben op het moment dat de eindtermen opnieuw geactualiseerd worden. Er staat veel op het spel.

In nieuwjaarsbrieven weerklinkt steevast een boodschap van hoop: ik heb met de betrekking tot de nieuwe eindtermen een driedubbele hoop.

Ten eerste hoop ik dat de eindtermen de ambitie van het Vlaamse beleid zullen weerspiegelen om het onderwijs volop in te bedden in het hedendaagse leven van de 21ste eeuw. Onze jongeren willen, en…

View original post 606 woorden meer

Een gedachte over “Brief aan de minister

  1. Duurzaam is dit niet dat onze politiekers geruime tijd afbouwen. Laten we hopen dat duurzaam niet betekent differentiatie maar voldoende budget: geen drie verschillende jaren bij elkaar die twee verschillende jaarplannen omvatten, dat integratie van het M-decreet opgelegd door Europa ook volgens die normen worden uitgebouwd, waar leerlingen met leerproblemen in de zelfde school zitten maar (duurzame investering naar materiaal en leerkrachten) een aangepast traject kunnen volgen. Nu is dit voor “de normale” leerling een nadeel: lessen zijn inhoudelijk zwakker geworden, er kan geen voldoende tijd meer gegeven worden. Duurzaam onderwijs is ook de studentenjob tijdens het jaar en uitsluitend tijdens het jaar verbieden (nu komen ze niet op maandag want ze hebben zitten werken in de horeca tot 3 uur), op donderdag is het een flop want ze moeten van Mr Colruyt werken of ze vliegen buiten.
    Duurzaam onderwijs: laten we het systeem van Nederland en Frankrijk toepassen in het secundair één algemene proef en daaraan een deel van de subsidies koppelen. Dit zal kleinere scholen belonen voor hun inzet wanneer ze beter presteren dan de megascholen.
    Duurzaam is ook ouders die het nut inzien van het onderwijs en hun kinderen motiveren tot studeren of een beroep aan te leren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s