Onderwijs kan de wereld redden, ja, maar…

Deze ochtend deelde ik een mooi stuk dat vandaag verscheen in NRC:

En zeker na de voorbije week onderschrijf ik dit meer dan ooit, maar al snel nadat ik deze tweet verstuurde, begon het te knagen. Eerst en vooral heeft wetenschap – zoals de auteurs ook aangeven – nog zelf veel werk voor de boeg (zie oa het overzicht over replicatie dat ik gisteren meegaf).

Maar er is meer. Het is fout te denken dat hoger en beter opgeleid zijn automatisch betekent dat mensen minder vatbaar zijn voor onzin of fake news. Het is even fout te denken dat populistische boodschappen enkel door laagopgeleiden gedeeld worden.

Maar ook buiten de politieke discussies is het niet zo eenvoudig. De vaccinatie-tegenstanders zijn vaak hoger opgeleidde volgers van Green Happiness volgens mij vaak ook. Aanhangers van unschooling zijn vaak mensen die ver in het leven gekomen zijn door… scholing.

Het is eenvoudig: ook hoogopgeleide mensen zijn perfect in staat zaken te negeren die hen niet bevallen.

Wat niet eenvoudig is: dit oplossen…

2 gedachten over “Onderwijs kan de wereld redden, ja, maar…

Geef een reactie

