Aankondiging: boeken en goede doelen

Net voor de kerstvakantie deed ik in het kader van de Warmste Week een benefietlezing, dit beviel erg en bracht me op een idee. Vanaf nu ga ik op – de meeste – lezingen boeken van mezelf aanbieden voor een concreet goed doel.

Wat is het plan:

  • Op lezingen waar het mogelijk is (hangt van de organisatie af en of ik al dan niet met het openbaar vervoer kom), zijn de boeken die ik schreef met Bert, Paul, Casper en Linda te koop.
  • De winst die ik maak op de verkochte boeken (dus na aftrek van mijn eigen inkoopprijs en btw), gaat volledig naar een goed doel dat ik vooraf op de website bekend maak. Concreet komt het neer op gemiddeld 5 euro per verkocht boek.
  • Op het moment dat ik 250 euro heb opgehaald, komt er een nieuw goed doel. Ik was eerst van plan om elke maand een nieuw doel te kiezen, maar sommige maanden spreek ik veel, andere maanden nauwelijks. Dit lijkt me zo meer fair.

Wat wordt het eerste doel?

Tja, elk doel moet met jongeren en/of onderwijs te maken hebben. Na de benefietlezing voor TADA ga ik voor Mobile School van Arnoud Raskin.

Mobile School is een Belgische organisatie die zich wereldwijd inzet voor straatkinderen. Wij ontwikkelen mobiele schoolkarretjes en verzorgen de opleiding van plaatselijke straathoekwerkers. Momenteel rijden er 38 mobiele schooltjes in 22 landen, verspreid over vier continenten: Latijns-Amerika, Azië, Afrika en Europa.

Is dit helemaal onbaatzuchtig? Nee, zeker niet. Het is namelijk fijn voor een auteur om gelezen te worden, dus dat is nog altijd een persoonlijke winst. En ik moet bekennen dat ik zelf altijd moeite heb om te zeggen: lees mijn boek en zo kom ik misschien over die drempel :).

Nog 2 dingen:

  • Er komt geen webshop omdat ik dit qua werk er echt niet bij kan nemen. Mensen die een grote afname van boeken willen doen, kunnen me altijd contacteren en dan kijk ik steeds wat er mogelijk is met mijn uitgevers.
  • Op aanmeldingen van goede doelen zal er geen reactie komen. Heb bij het maken van de keuze voor TADA zoveel doelen gezien waarvan ik dacht: jammer dat ik niks voor hen kan doen. Ik kan dus nog een hele tijd verder.

5 gedachten over “Aankondiging: boeken en goede doelen

  1. Pingback: Update: nieuw goed doel: Bednet! | X, Y of Einstein?

  2. Pingback: Nieuwe maand, nieuw goed doel! | X, Y of Einstein?

  3. Pingback: Nieuw goed doel voor boekenactie | X, Y of Einstein?

  4. Pingback: Nieuw goed doel voor de boekenactie: Awel | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

