Over of niet: de invloed van de voorgaande beslissingen.

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Uit onderzoek blijkt dat bij een serie beslissingen, de plek in de serie uitmaakt voor de uitkomst van de beslissing. Hoe zit dat in het onderwijs?

Resultaten uit het onderzoek

In de podcast van 16 november 2016 met de titel “How to Make a Bad Decision”[i] wordt stilgestaan bij de effecten die individuele beslissingen op elkaar hebben wanneer ze genomen worden in een serie. Hierbij wordt ingegaan op de zogenaamde Gambler’s Fallacy: wanneer er met een dobbelsteen gegooid wordt, en één getal lang niet gegooid is, zou de kans op dat getal steeds groter worden.

Onderzoek

Chen, Moskowitz en Shue[ii] hebben dit effect onderzocht en rapporteren uitgebreid op alle drie de onderzochte gebieden effecten die voor betrokkenen van belang zijn. Voor een sportwedstrijd is een onjuiste beslissing van de scheidsrechter van belang, voor een asielzoeker neemt dat belang alleen maar verder toe. Gemeenschappelijk hebben al deze velden dat…

View original post 862 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s