De leraar is briljant, de lerares bazig!

Wou zelf nog bloggen over die recente meta-studie, maar Paul was me voor.

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Veel scholen betrekken leerlingen bij de evaluatie van hun leraren. Maar is dat eigenlijk zo verstandig? In het decembernummer van Didactief schreef ik deze column over het gebruik van beoordelingen door studenten voor docent- en schoolbeleid.

Bij zowel de selectie als de beoordelingen van leraren spelen subjectieve oordelen een steeds grotere rol. Maar kan dat zomaar? Hoe betrouwbaar zijn die beoordelingen door collega’s of leerlingen? Onlangs verscheen hierover een mooie metastudie.

Helaas ben ik – en samen met mij een reeks onderzoekingen – niet zo positief over hoe betrouwbaar beoordelingen van leraren door leerlingen zijn. Het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) schrijft bijvoorbeeld: ’Een belangrijke plek voor leerlingenparticipatie is de aanstelling en de boordeling van docenten. Leerlingen zouden een belangrijke rol moeten krijgen in het aanstellen en beoordelen van docenten. Scholen kunnen een goed beeld krijgen van het functioneren van docenten door leerlingen jaarlijks een enquête over hun docenten in…

View original post 510 woorden meer

Een gedachte over “De leraar is briljant, de lerares bazig!

  1. Het beste wat je over deze studies kunt zeggen is dat ze kennelijk op de verkeerde manier leerlingen hun leraren hebben laten beoordelen. Een paar simpele vragen in een enquete beantwoorden, zoals het meestal gaat, of, erger nog, het geven van een cijfer doet geen recht aan de kwaliteit van een leraar. Mijn ervaring en van die van veel collega’s, is dat wanneer je met je leerlingen een gesprek hebt over je lessen je heel waardevolle feedback krijgt. Neem je leerlingen serieus, luister naar ze en doe er je voordeel mee. Leerlingen weten heel goed wat goede lessen zijn en wat niet.
    De conclusie moet dan ook niet zijn dat we leerlingen niet moeten laten meepraten over de kwaliteit van het onderwijs, maar dat we dat op de goede manier moeten doen. Op veel scholen zijn gesprekken tussen leerlingen en leraren over de inhoud en de kwaliteit van de lessen een uitstekend middel gebleken om het onderwijs te verbeteren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s