Mathemagenisch en Mathemathantisch

2 woorden van de dag…

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Hier een gastcolum die ik schreef voor Van Twaalf tot Achttien waarin ik het verschil probeerde uit te leggen tussen twee van mijn favoriete begrippen/woorden, namelik mathemagenisch en mathemathantisch.

Je kan – als lerende – dingen doen die leren tot stand brengen en ook dingen doen die het leren in de kiem smoren. Ernst Rothkopf – een van mijn helden – noemde de eerste mathemagenisch (lerenbarend; mathema = leren + gignesthai = geboren worden) en Dick Clark – weer een held van mij – noemde de tweede mathemathantisch (lerendodend; mathema = leren + thanatos = doodgaan).

Als wij spreken van mathemagenische activiteiten spreken wij meestal van activiteiten die een bepaald soort leren opwekken. Rothkopf, bijvoorbeeld, bestudeerde het effect van het gebruik van toegevoegde vragen; vragen die gesteld werden voor of na het lezen van een stuk tekst (meestal van een alinea of sectie). Ik heb dit ook onderzocht met videomateriaal, maar het kan ook…

View original post 466 woorden meer

Geef een reactie

