De toekomst van de werkgelegenheid: Hoe gevoelig zijn banen voor computerisering?

Goede samenvatting door Paul van het ondertussen beroemde rapport.

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

In het kader van mijn NIAS-fellowship (Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences), gefinancierd door de NSvP (Nederlandse Stichting voor Psychotechniek/)   onderzoek ik het opleiden van vooral MBO-leerlingen naar (nog) niet bestaande beroepen en de rol van ICT daarin (http://www.nias.knaw.nl/fellows/year-group-2016-17/kirschner-paul). Daarvoor ben ik bezig van alles en nog wat te lezen hierover. Veel van wat ik lees valt in de categorie bladibla-rapporten van denktanks, (inter)nationale centra en agentschappen, professionele dienstverleningsbedrijven (denk aan de grote boekhoudfirma’s), enzovoorts. In mijn speurtocht ben ik toevallig een juweeltje tegengekomen (geen sarcasme bedoeld), namelijk een rapport van Carl Benedikt Frey en Michael A. Osborne uit 2013 over The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation?

De auteurs onderzoeken hoe gevoelig banen zijn voor computerisering (vergelijkbaar met automatisering). Eerst beschrijven de veranderingen in de maatschappij en de informatisering en daarna maken zij schattingen voor 702…

View original post 932 woorden meer

Geef een reactie

